• به روزرسانی: 1401/07/19
  • بازدید: 5852
ترمیم ترک بتن درسقف عرشه فولادی
نحوه ترمیم ترک های ایجاد شده در سطح های بتنی سقف عرشه فولادی

بتن یک متریال ساختمانی است که متشکل از ترکیبات مختلف از جمله سنگدانه، شن و آب است. این ترکیبات، باعث ایجاد یک متریال بسیار قوی و سخت و با دوام می شوند. اما حتی با وجود سختی زیاد بتن، احتمال بروز آسیب دیدگی روی سطوح بتن نیز وجود دارد. با این حال، با توجه به ترک های ایجاد شده روی بتن، امکان ترمیم این ترک ها وجود دارد. فقط لازم است که موارد زیر را برای ترمیم ترک خوردگی های سطح بتن عرشه فولادی در نظر داشته باشید.

حریق سقف عرشه فولادی

نحوه ترمیم ترک های سطوح بتنی در سقف عرشه فولادی

مراحل ترمیم ترک های سطوح بتنی  

اولین نکته برای ترمیم ترک بتن در عرشه فولادی این است که یک روز خنک و ابری را برای این کار انتخاب کنید. در این صورت، مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آب ریخته شده روی سطح بتن خشک شود و این موضوع باعث افزایش زمان واکنش آب با بتن خواهد شد.

مرحله اول؛ استفاده از ماده چسباننده

برای استفاده از ماده چسباننده دو راه پیش روی شماست. اولین راه این است که این ماده را به صورت آماده در بازار تهیه کنید و دومین راه هم درست کردن ماده چسباننده به صورت دستی است. با خرید سنگدانه، سیمان و شن، می توانید یک چسب خوب برای ترمیم ترک سقف عرشه فولادی درست کنید.

برای ترمیم ترک های عمقی، بهتر است که از سنگدانه های 2 و 5 سانتی متری استفاده کنید. اما در صورتی که ترک ها عمقی  نیستند، می توانید از سنگدانه های ریزتر استفاده کنید. ترکیب کردن 3 واحد شن، 2 واحد ماسه و 1.5 واحد سیمان، می تواند بهترین راهکار برای استفاده از ماده چسباننده باشد. هر چقدر ماده سیمان را بیشتر کنید، در نهایت یک ترکیب قوی‌تری خواهید داشت.

مرحله دوم؛ حذف مواد زائد و گردروبی

در این مرحله تمامی سنگدانه های شکل و غیرمتراکم را از درون بتن خارج می کنیم تا ترمیم ترک های بتن به درستی صورت گیرد. پس از حذف تمامی سنگدانه ها، با یک قلم نرم سطح را پاک می کنیم تا هیچ ماده اضافی روی سطح باقی نماند.

مرحله سوم؛ شستشوی بتن

یک شلنگ آب را آماده کنید و روی سطح بتن را آب بپاشید. دقت داشته باشید که میزان آب ریخته شده روی سطح بتن نباید زیاد باشد که باعث تجمع آب گردد. با پاشیدن آب روی بتن، می توانید مکش رطوبت را به داخل بتن کاهش دهید.

مرحله چهارم؛ ترکیب سیمان با آب

در این مرحله لازم است که سیمان یا مواد چسباننده موجود در بازار و آب را به طور کامل با هم مخلوط کنید. البته دقت داشته باشید که در صورت استفاده از مواد چسباننده، حتما دستورالعمل آن را مطالعه کنید. چون هر یک از این مواد چسباننده که با رزین تولید شده اند، دستورالعمل خاص خودشان را برای مصرف دارند دارند. 

مرحله پنجم؛ اضافه کردن خمیر سیمان

قبل از ریختن بتن جدید روی بتن قدیمی، یک لایه نازک از خمیر سیمان تهیه شده را با کمک یک بورس روی بتنی که مرطوب و قدیمی است، بکشید.

مرحله ششم، اضافه کردن آب به ماده چسباننده و ماله کشی کردن

مقداری آب را به داخل ماده چسباننده ساخته شده خودتان اضافه کنید و آن را خیلی خوب مخلوط کنید. کافیست که این ماده چسباننده را در ترک ها و حفره های ایجاد شده در بتن بریزید. سپس، یک لایه حدود 1 سانتی متری از مواد چسبنده را روی سطح بتن ایجاد کنید.

در این مرحله لازم است که عمل ماله کشی سطح را با کمک یک ماله چوبی انجام دهید. با این سنگدانه ها به درون سطح فرو می روند و سن و شیمان در بالا قرار می گیرند. پس از انجام این کار، کمی صبر کنید تا آب بتن تبخیر شود و بتن استفاده شده سفت تر شود. سپس، می توانید با یک ماله فلزی شروع به ماله کشی کردن سطح به سمت جلو و عقب کنید.

ترک خوردگی بتن عرشه فولادی

مراحل ترمیم ترک های سطوح بتنی در سقف عرشه فولادی

مرحله هفتم؛ پوشش دادن محل ترمیم بتن با ورقه های پلاستیکی و آبپاشی 

در این مرحله لازم است که محل ترمیم بتن را با ورقه های پلاستیکی پوشش  دهید. لازم است که به مدت 4 الی 7 روز، مراحل آبپاشی بتن را انجام دهید تا واکنش شیمیایی بین آب و مواد بتن جدید ایجاد شود. با کار می توانید بتن تازه قوی تری داشته باشید.