• به روزرسانی: 1401/08/05
  • بازدید: 9381
سقف با ورق گالوانیزه
معرفی انواع سقف با ورق گالوانیزه

همانطوری که می دانید نصب سقف ساختمان از اصلی ترین و پر هزینه ترین قسمت های ساخت و ساز به شمار می رود. در حال حاضر ورق گالوانیزه به عنوان یک نوع پوشش سقف، به جهت قیمت ارزان و ویژگی های مناسب مورد توجه ویژه قرار دارد. در کل باید بگوییم که سقف با ورق گالوانیزه دارای استحکام و مقاومت بالایی بوده و در برابر هر نوع وضعیت آب و هوایی از قبیل رطوبت، سرما، گرما و بارندگی محفوظ خواهد ماند. در این مقاله قصد داریم در مورد سقف با ورق گالوانیزه و ویژگی های آن صحبت کنیم.

 

معرفی انواع سقف با ورق گالوانیزه

معرفی انواع سقف با ورق گالوانیزه

 

انواع فرم های سقفی با ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه برای بکارگیری در صنایع مختلف با استفاده از عملیات فرم دهی آماده سازی می گردد. برای مثال، این ورق ها پس از تبدیل شدن به شکل کرکره یا لوله در صنعت ساختمان به کار می روند. در واقع شکل دهی و آماده سازی این ورق ها به کمک دستگاه فرمینگ انجام می شود. بنابراین امکان تولید ورق های گالوانیزه در انواع فرم ها و طرح ها وجود دارد. در ادامه به رایج ترین نوع فرم های ورق گالوانیزه اشاره خواهیم کرد.

1- فرم سقفی ذوزنقه

این نوع ورق گالوانیزه دارای عرضی با موج های مربعی شکل بوده که هیچگونه محدودیت طولی ندارد. از این رو، ابعاد آن بر اساس سفارش مشتری تعیین خواهد شد. طرح ذوزنقه ورق گالوانیزه دارای بالاترین مقاومت در مقایسه با سایر ورق ها بوده، اما نسبت به سایر فرم ها از کارایی پایینی در پوشش سقف ها و دیوارها برخوردار است. قیمت مقرون به صرفه، زیبایی، مقاومت در برابر رطوبت، سهولت در نصب، امنیت بالا در مقابل زلزله و وزن سبک، عدم شکستگی و یکپارچگی و .... از ویژگی های ورق گالوانیزه طرح ذوزنقه محسوب می شود که همین موارد سبب محبوبیت این محصول در صنعت ساختمان شده است.

شاهد استفاده روز افزون ورق گالوانیزه برای ساخت سوله ها و سقف های شیروانی هستیم. همچنین در مناطق با آب و هوای مرطوب می توان از این ورق ها به عنوان بهترین گزینه بهره گرفت. انواع فرم های ورق های گالوانیزه دامپا، آبرو و نما به شمار می روند.

ورق های گالوانیزه دارای کاربرد فراوانی در تولید سقف شیروانی، و سوله های صنعتی و ورزشی می باشند. علاوه بر آن، در حصار دور ساختمان یا زمین و ساندویچ پنل نیز قابل استفاده هستند. ورق گالوانیزه ذوزنقه برای استفاده در آب و هوای شرجی و مرطوب گزینه مناسبی بوده و دارای فرم هایی همچون آبرو، دامپا و نما است.

ورق گالوانیزه فرم دامپا، از بیشترین کاربرد در پوشش بخش داخلی سقف و دیوار برخوردار است. همچنین ورق گالوانیزه نما به عنوان کانال های پیش ساخته، به منظور جمع آوری و هدایت آب جمع شده برف و باران به کار می روند و اکثراً در سقف های شیروانی و شیب دار مورد استفاده قرار می گیرند. ورق آبرو نیز به عنوان یک پوشش فلزی، به طور معمول در سطوح خارجی سوله ها و ساختمان ها جهت محافظت در مقابل رطوبت و آب به کار گرفته می شوند.

انواع فرم های سقفی با ورق گالوانیزه

انواع فرم های سقفی با ورق گالوانیزه

 

2-فرم کرکره سینوسی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه فرم سینوسی دارای موج هایی است با فاصله نزدیک به هم و به شکل مدور. از رایج ترین ورق موجدار برای سقف های شیب دار می توان به ورق سینوسی اشاره نمود. دلیل نامگذاری این ورق ها به این اسم، موج های دایره ای آن است.

این طرح که به عنوان پر فروش ترین، قدیمی ترین و همچنین مقرون به صرفه ترین فرم ورق جهت پوشش سقف به شمار می رود، در دو نوع رنگی و ساده تولید و عرضه می شود. این نوع فرم ورق گالوانیزه بیشتر در احداث سقف های شیروانی کارگاه ها و منازل مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به اینکه ورق سقف مستقیماً در تماس با باران، برف و رطوبت قرار دارد، از این رو، پایه آهنی در تولید آنها به کار می رود، تا مانع از پوسیدگی این محصول گردد و همچنین در مقابل زنگ زدگی و خوردگی از مقاومت بالایی برخوردار باشد.

3-فرم سفالی گالوانیزه

این ورق های زیبا و مستحکم برای هر مدل از سقف های شیروانی گزینه مناسبی می باشد. از این محصولات در پوشش سقف شیروانی، سقف آلاچیق و سر در ساختمان ها استفاده می گردد. تولید ورق های سفالی گالوانیزه از ورق های با ضخامت 0.6-0.4 میلی متر صورت می گیرد. از مزایای ورق گالوانیزه طرح سفال می توان به نصب آسان و سریع آن، امنیت بالا در مقابل طوفان، زلزله و بلایای طبیعی دیگر، وزن سبک، زیبایی بی نظیر و قیمت مناسب، سازگار با شرایط مختلف آب و هوایی، ثبات رنگ در بلند مدت و همچنین استحکام بالا در برابر تند باد، طوفان و ... اشاره نمود.

4-طرح شادولاین ورق گالوانیزه

یکی از زیباترین طرح های موج دار ورق شیروانی، ورق گالوانیزه طرح شادولاین است که دارای طرح کلاسیک مشابه ذوزنقه بوده و در ابتدا، اجرای آن بیشتر بر روی ساندویچ پنل صورت می گرفت. ولی هم اکنون شاهد افزایش استفاده از آن بر روی انواع سقف ها هستیم. ورق شادولاین در مقایسه با ورق سینوسی گالوانیزه از لحاظ قیمت کمی گرانتر بوده، اما دارای طرح زیبایی نسبت به ورق های دیگر است و در واقع سبب خارج کردن ساختمان ها از حالت سنتی می گردد.

طرح شادولاین ورق گالوانیزه در مقابل انواع تغییرات جوی بسیار مقاوم است و دارای ویژگی ثبات رنگ و دوام بالا در پوشش های بیرونی برخوردار می باشد. این ورق ها به دلیل وزن کم به راحتی قابل انتقال به پشت بام هستند و در برابر فشارها و ضربه های احتمالی مقاومت زیادی را از خود نشان می دهند. علاوه بر آن، این ورق ها به جهت تغییرات آب و هوایی و با گذر زمان دچار شکستگی نخواهند شد.

 

جزئیات سقف با ورق گالوانیزه

جزئیات سقف با ورق گالوانیزه

جزئیات سقف با ورق گالوانیزه

یکی از بخش های مهم در صنعت ساختمان، اجرای دقیق سقف است. سقف ها علاوه بر اینکه باید بتوانند وزن خود را تحمل کنند، بلکه بایستی قادر به تحمل بار اضافی ناشی از عوامل محیطی همچون تگرگ، باد و باران و ... باشند. از این رو، در اجرای سقف یکی از مهمترین فاکتورها انتخاب محصول مقرون به صرفه و مناسب خواهد بود.

سقف با ورق گالوانیزه دارای ویژگی ها و مزایای بسیاری است که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • قیمت مقرون به صرفه: با توجه به هزینه کمتر فرآیند گالوانیزه کردن در مقایسه با روش های دیگر پیشگیری از خوردگی فلزات، می توان به راحتی از آنها در مقیاس های بالا استفاده نمود.
  • تعمیر و نگهداری راحت: سقف با ورق گالوانیزه به آسانی قابل تعویض بوده و نیاز به نگهداری خاصی نخواهد داشت.
  • دوام و طول عمر بالا: همانگونه که ذکر شد ورق گالوانیزه مقاومت بسیار بالایی در مقابل عوامل مخرب محیطی همچون رطوبت از خود نشان می دهد. طول عمر ورق های گالوانیزه چیزی حدود هفتاد سال بوده و این مدت زمان نشانگر مناسب بودن این محصول برای سقف های شیروانی است. البته احتمال کاهش دوام این ورق ها در مقابل مواد خورنده وجود دارد.
  • وزن سبک: ورق گالوانیزه دارای ضخامتی حدود 0.7-0.3 میلی متر و عرض 1.25-1 متر بوده و با طول مورد نظر مشتری تولید می شود. این ورق ها وزن سبکی دارند که گزینه مناسبی جهت ساخت سقف و در نتیجه کاهش وزن سازه به شمار می روند.

سقف گالوانیزه پوشش سوله

سقف گالوانیزه پوشش سوله

 

  • بازرسی آسان و اطمینان بالا: ورق های گالوانیزه به آسانی و تنها با بازدید چشمی قابل بازرسی بوده و به تجهیزات و آزمایشات خاصی بدین منظور نیاز نخواهند داشت. همچنین ساخت این ورق ها بر اساس استانداردهای بین المللی صورت می گیرد که همین امر نیز نشان از قابلیت اطمینان بالای آنها دارد.
  • ظاهر زیبا: امکان رنگ آمیزی ورق گالوانیزه به سهولت وجود دارد و همین دلیل می تواند سبب تولید ورق های شیروانی در رنگ های زیبا و متنوع گردد. علاوه بر آن، این ورق ها دارای قابلیت شکل پذیری بالایی بوده و در شکل ها و طرح های مختلف قابل تولید هستند.

 

آشنایی با مراحل تولید ورق گالوانیزه سقفی

در ادامه به شرح مراحل تولید ورق گالوانیزه سقفی خواهیم پرداخت.

1-ابتدا به منظور ایجاد یک ورق پیوسته، در انتهای ورق های فولادی بریده شده از جوشکاری استفاده می شود.

2-سپس از یک فرم دهنده سطحی کششی با عملکرد بالا جهت صاف کردن ورق فولاد استفاده می گردد.

3-در مرحله بعد اقدام به تمیز کردن ورق فولادی در یک وان قلیایی شده و سپس جهت کاهش میزان اکسیدهای سطح آن و چربی زدایی اولیه شستشو داده می شود تا چسبندگی مناسبی جهت پوشش پیدا کند.

4-پس از آن، طی فرآیند پخت مداوم، فیلم اکسید شده روی سطح ورق فولاد از طریق عبور مداوم آن از کوره احیا کاهش می یابد.

 

آشنایی با مراحل تولید ورق گالوانیزه سقفی

آشنایی با مراحل تولید ورق گالوانیزه سقفی

 

5-حال نوبت به فرآیند گالوانیزاسیون می رسد. در این مرحله، ورق پس از قرار گیری در اتمسفر احیایی، به صورت مستقیم در یک وان روی مذاب غوطه ور خواهد شد. در واقع، ورق فولاد به دور غلتکی که درون وان آغشته به عنصر روی قرار دارد، رول می شود. سپس به شکل عمودی از وان خارج شده و روی مذاب اضافی با کمک هوای فشار بالا جهت دستیابی به ضخامت پوشش دقیق حذف می شود.

6- در این مرحله، متناسب با کاربرد ورق روی پوشش داده شده، عملیات شیمیایی مختلفی انجام می گیرد. این عملیات می تواند حذف کرومات جهت مقاوم سازی آن در مقابل خوردگی و یا تصفیه فسفات جهت قابلیت رنگ پذیری عالی باشد.

 

سقف گالوانیزه پوشش سوله

آهن و فولاد از جمله عناصری هستند که احتمال زنگ زدگی و خوردگی آنها وجود دارد. در حال حاضر از روش های مختلفی جهت حل این مشکل و به منظور حفاظت از سازه های فولادی استفاده می شود. در واقع ورق گالوانیزه یکی از بهترین روش ها برای بیشتر سازه های فولادی محسوب می شود. این محصول فولادی دارای مقاومت خیلی بالایی بوده و از روکش چند لایه فلز روی در حد میکرون برخوردار است. در واقع ورق گالوانیزه، با پوشش دهی ورق فولادی با فلز روی پدید خواهد آمد. هر چه این ورق ها لایه روی ضخیم تری داشته باشند، می توانند پوشش بیشتر و مناسب تری را برای ورق گالوانیزه فراهم آورند. ورق های گالوانیزه برای پوشش سوله در دو نوع فابریک و فرم در دسترس بوده و از مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی و خوردگی برخوردارند. چرا که روکش روی ورق ها کمک زیادی به آنها در مقابل رطوبت و بارندگی خواهد کرد.