• به روزرسانی: 1401/07/23
  • بازدید: 7400
تاریخچه سقف عرشه فولادی
تاریخچه سقف عرشه فولادی چیست؟

یک شیمیدان فرانسوی با نام پل مالوین برای اولین بار در سال 1742 میلادی، یک روش برای روکش دار کردن آهن پیشنهاد کرد. این فرد در ابتدا آهن را درون روی ذوب شده قرار داد و شاهد روکش دار شدن آن شد. در سال 1820، یک مهندس و معمار با نام هنری پالمر، توانست آهن با پوشش گالوانیزه را کنگره دار کند.

این مصالح در گروه مصالح رایج در صنعت ساختمان سازی در کشورهای مختلف مانند شیلی، نیوزلند، استرالیا، هندوستان و کشورهای اروپایی مختلف دیگر، قرار گرفتند. دلیل محبوبیت این مصالح هم سبکی، داشتن مقاومت بالا در برابر خوردگی، اجرا و حمل و نقل آسان و سرعت بالای اجرا، بود.

تاریخچه پیدایش سقف عرشه فولادی

تاریخچه سقف عرشه فولادی

هنری پالمر، به منظور تولید سقف های مرکب عرشه فولادی، از آهن Wrought iron با درصد پایین استفاده می کرد. اما با گذشت زمان، این نوع فولاد نرم MILD steel جای این آلیاژ را گرفت. پس از گذشت سال ها از اولین سیستم سقف عرشه فولادی، این نوع سقف پیشرفت های بسیار زیادی کرده است. همچنین توانسته به یکی از بهترین و رایج ترین مصالح ساختمانی تبدیل شود.

البته در ابتدای ورود این سقف ها، آن ها را به صورت قالب درجا جهت بتن ریزی سقف ها استفاده می کردند. اما پس از گذشت زمان و تحقیق مهندسین، مشخص شد که می توان پس از گیرش و سخت شدن بتن، با در نظر گرفتن یک سری تمهیدات برای ایجاد درگیری کامل بتن و عرشه فولادی، این نوع سقف را به عنوان یک سیستم مرکب در نظر بگیرند.

در دهه 1980، به دلیل افزایش نیاز صنایع به استفاده از این سقف های مرکب، شرکت های بزرگ و مختلفی برای تولید این نوع سقف فعالیت خود را شروع کردند و هنوز هم در حال فعالیت هستند.