• به روزرسانی: 1401/08/15
  • بازدید: 8678
انواع ورق
انواع ورق قابل استفاده در صنعت و ساختمان سازی

ورق ها می توانند برای صنعت و ساختمان سازی و کاربردهای مختلف دیگری مورد استفاده قرار گیرند. این موضوع باعث ایجاد تنوع در ورق های موجود در بازار شده است. انواع ورق بسته به نوع و روش ساختی که دارند، به دسته های زیر تقسیم بندی می شوند.

انواع ورق

انواع ورق قابل استفاده در صنعت و ساختمان سازی

ورق روغنی

ورق های فولادی می توانند به دو شکل نورد تولید گردند. نورد سرد باعث تولید ورق های روغنی می شود. دلیل نام گذاری این نوع ورق، به دلیل وضعیت ظاهری و شکل این نوع ورق است. این نوع ورق که با کمک نورد سرد تولید می شود، می تواند ضخامت بسیار پایینی داشته باشد.

در فرآیند نورد سرد ضخامت های بالا ورق به ضخامت های پایین تبدیل خواهند شد. از جمله مزیت های ورق روغنی می توان به کیفیت بالای این ورق اشاره کرد. به همین خاطر، این نوع ورق بیشتر برای کاربردهای ظاهری مناسب است. ورق های روغنی موجود در بازار بسته به نوع آلیاژ و عملیات حرارتی که روی آهن ها صورت گرفته اند، به چند دسته مختلف تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

ورق های روغنی معمولی (مانند ST۱۲)

ورق های روغنی نیمه کشش (مانند ST۱۳)

ورق های روغنی فوق کشش (مانند ST۱۴)

ورق سیاه

ورق سیاه یکی دیگر از انواع ورق های موجود در صنعت است که خود به دو دسته معمولی و صنعتی تقسیم بندی می شود. در شرکت فولاد کبیر، امکان خرید ورق سیاه معمولی با استاندارد st۳۷ و ورق سیاه صنعتی با استاندارد st ۵۲، A۲۸۳ – GR C، A۲۸۵-GR C، A۵۱۶ –GR ۶۰ ,۷۰ را فراهم کرده است.

ورق رنگی

ورق های گالوانیزه می توانند در کوره ها رنگ آمیزی شوند و به ورق های رنگی تبدیل گردند. این ورق ها می توانند برای سقف سالن ها و کانکس ها مورد استفاده قرار گیرند.

ورق آجدار

یکی دیگر از انواع ورق هایی است که با کمک نورد گرم تولید می شود. این نوع ورق بیشتر برای سطوحی استفاده می شود که نیاز به جلوگیری از لغزش افراد یا اجسام باشد. برجستگی های مختلفی به صورت پراکنده روی این ورق وجود دارند که با اشکال مختلف مانند بادامی قابل مشاهده اند.

ورق اسید شویی

ورق اسید شویی، از جمله انواع ورق های تولید شده با روش نورد گرم است. این ورق در پروسه خاصی اسیدشویی می شوند و تمامی زغال های سطحی ورق و ناخالصی های آن ها گرفته می شوند. ورق اسیدشویی به دلیل براق بودن، ظاهر شبیه به ورق های روغنی را دارد.

ورق تین پلیت

ورق تین پلیت به منظور ساخت قوطی های چای، کنسرو، مواد غذایی و روغن های نباتی مورد استفاده قرار می گیرند. این ورق ها عمدتا دارای ضخامت 0.16 تا 0.45 میلی متر هستند و از یک لایه قلع پوشیده شده روی ورق سرد روغنی 12st تولید می گردد.

ورق مناسب پوشش سقف

این نوع ورق یک نوع ورق دوبل رنگی است که در بین دو لایه از آن، موادی با جنس فوم قرار گرفته اند. ضخامت های این نوع ورق متفاوت بوده و این ورق می تواند برای ایجاد عایق سرما و گرما در سقف قابل استفاده است.

خریدورق فلزی

خرید انواع ورق فلزی

ورق کرکره

ورق کرکره‌ای که با نام ورق های موج دار شیروانی نیز شناخته می شوند، می توانند برای پوشش دادن سقف های شیروانی استفاده شوند. این ورق ها دارای طرح موج هستند و می توانند با پوشش فلزی و یا غیر فلزی در محل های مختلف اجرا شوند.