• به روزرسانی: 1401/07/18
  • بازدید: 7450
تولیدونصب عرشه فولادی
عرشه فولادی، یکی از روش های اجرای سقف سبک در فضاهای مختلف است. برخی از مهندسین، در مورد این سقف اطلاعات کافی ندارند. به همین خاطر، در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد مراحل تولید، نصب و اجرای سقف های عرشه فولادی که تمامی مهندسین و مجریان باید در مورد آن ها بدانند، صحبت کنیم. 

تولیدونصب عرشه فولادی

تولید و نصب عرشه فولادی

نگاهی بر سقف عرشه های فولادی

در سال های اخیر، مهندسین رشته عمران تلاش کرده اند که از دانش و تکنولوژی های جدید برای استفاده از مصالح به روز و جدید استفاده کنند. استفاده از مصالح جدید برای ساختمان سازی، می تواند باعث کاهش هزینه و زمان در پروژه های عمرانی شود.

بهبود عملکرد سازه از جمله مزیت های استفاده از مصالح جدید و نوین است. عرشه فولادی یکی از جدیدترین مصالح ساختمانی است که این روزها مورد توجه بسیاری از طراحان و مهندسین عمران قرار گرفته است. عرشه های فولادی از متریال ها و اجزای خاصی مانند ورق فولادی سرد نورد شده گالوانیزه، گل میخ ها، آرماتورها و بتن ساخته می شوند.

به طور کلی، به منظور اجرای سقف عرشه فولادی می توان دو روش اصلی را بیان کرد که یک روش اجرای سازه های بتنی و یک روش اجرای سازه فولادی است. در ادامه بیشتر با ویژگی های مختلف عرشه های فولادی آشنا می شویم.

خصوصیات فنی سقف عرشه فولادی

  • سقف عرشه فولادی به منظور اینکه با بتن و گل میخ ها نصب و اجرا می شود، مانند یک سقف صلب خواهد بود. به همین خاطر، مزیت های سقف صلب برای این سقف ها نیز وجود دارند که عبارتند از افزایش کارایی سقف در هنگام زلزله و جلوگیری از لرزش کف.
  • در سقف عرشه فولادی از بتن غیر سازه ای استفاده نمی شود. چرا که ورق های گالوانیزه U شکل در این سقف های فولادی قرار می گیرند که وزن سقف را نسبت به دیگر انواع سقف ها کاهش می دهند.
  • کمتر بودن وزن سقف عرشه فولادی سبب می شود که بار روی تیرها و ستون ها نیز کمتر شوند. بنابراین، ستون ها و تیرها می توانند لاغرتر انتخاب شوند و هزینه و زمان اجرای پروژه نیز کاهش پیدا می کند.
  • یکی دیگر از مزیت های عرشه فولادی، زمان اجرای کم است. برای اجرای پروژه ها زمان بسیار حائز اهمیت بوده و به لطف نصب عرشه های فولادی، می توان زمان اجرای سقف و به دنبال آن پروژه را کاهش داد.
  • با توجه به اینکه در سقف عرشه فولادی از ورق گالوانیزه استفاده می شود و این ورق ها دارای نقش قالب و سازه هستند، می توان از قالب بندی های متداول استفاده نکرد. این کار نیز باعث صرفه جویی در هزینه و زمان می گردد.
  • سقف عرشه فولادی به دلیل پایداری زیاد در زمان بتن ریزی، نیازی به اجرای جک و شمع ندارند. البته در صوتی که طول دهانه در این سقف بیش از 4 متر شود، نیاز به استفاده از تیرهای فرعی خواهد بود.

تولیدکننده سقف عرششه فولادی

تولید کننده سقف عرشه فولادی

شرکت تولید کننده سقف عرشه فولادی

شرکت های تولید کننده سقف عرشه فولادی با توجه به نیاز جامعه امروزی برای خرید عرشه های فولادی راه‌اندازی شده اند. در این شرکت ها، امکان طراحی و تولید عرشه های فولادی با کمک مهندسین متخصص و دستگاه های مدرن وجود دارد.

کاربردهای متنوع عرشه فولادی سبب محبوب شدن آن شده اند. از جمله کاربردهای این محصول می توان به ایجاد سقف های گچی و طرح دار، اشاره کرد که زیبایی خاصی به دکوراسیون و طراحی ساختمان می دهد. از دیگر دلایل محبوبیت عرشه های فولادی که در این مقاله هم به آن اشاره کردیم، قیمت مناسب این عرشه هاست. تولید کنندگان عرشه های فولادی می توانند با توجه به قیمت پایین این عرشه ها، کیفیت را بالا ببرند تا طول عمر و دوام عرشه ها نیز افزایش پیدا کنند.

ویژگی استثنایی سقف عرشه فولادی

نصب و اجرای سقف عرشه فولادی، بر عهده پیمانکاران و مجریان پروژه های ساختمانی است و این مراحل به سادگی قابل انجام بوده و از نظر هزینه تمام شده، به صرفه‌تر خواهد بود. نصب و اجرای سقف عرشه فولادی با کمک متخصصین در کوتاه ترین زمان ممکن قابل انجام است.

به غیر از مزیت ها و ویژگی های ذکر شده برای سقف عرشه فولادی، یک ویژگی استثنایی نیز برای این عرشه ها وجود دارد. آن هم این است که عرشه های فولادی، امکان عبور کانال ها، لوله ها، انشعابات مختلف آب و ... را فراهم می کنند. از جمله مزیت های دیگر اجرا و نصب عرشه های فولادی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. بهینه سازی فضا

یکی دیگر از ویژگی های اجرای سقف عرشه های فولادی، بهینه سازی فضاست. در واقع، با کمک عرشه فولادی می توان سقف یک محل را پوشش دهی کرد و از فضای بیشتری در ساختمان مسکونی و تجاری استفاده کرد.

این مزیت و ویژگی عرشه های فولادی به خصوص برای ساختمان هایی که دارای زیربنای کمی هستند، بسیار مفید است. بنابراین، می توان با اجرای سقف عرشه فولادی از فضا حداکثر استفاده را برد.

  1. مقاومت بالا

یکی دیگر از ویژگی های سقف عرشه فولادی، مقاومت بالای این عرشه هاست. این عرشه ها در گروه قوی ترین مصالح ساختمانی قرار می گیرند.

  1. سبک وزن بودن عرشه فولادی

اگرچه بتن ریزی و آرماتوربندی در عرشه فولادی می تواند به شما این احساس را بدهد که این سقف وزن بسیار زیادی دارد؛ اما وزن سقف عرشه فولادی کم است. بنابراین، سقف عرشه فولادی می تواند در کنار سبک وزن بودن، مقاومت خوبی نیز داشته باشد.

  1. حفظ ایمنی در هنگام حوادث طبیعی

سبک بودن سقف یک ساختمان تجاری، مسکونی و اداری اهمیت بسیار زیادی در مناطق زلزله خیز و سیل خیز دارد. بنابراین، سقف عرشه فولادی می تواند جایگزین خوبی برای سقف های سنگین موجود در کشور باشد. از طرفی این عرشه فولادی عایق بندی خوبی برای سقف ایجاد می کند و می توان آن را برای مقابله بارش باران و برف و آسیب آن به ساختمان، استفاده کرد.

آموزش سقف عره فولادی

 

نگاهی بر سقف عرشه های فولادی

 فرمینگ ورق گالوانیزه عرشه فولادی

به منظور اجرای سقف عرشه های فولادی، لازم است که ورق های گالوانیزه با کمک دستگاه رول فرمینگ، به صورت رول شکل داده شوند. سپس، همین ورق های گالوانیزه با توجه به نقشه های شاپ به صورت رول به کارخانه ها حمل می شوند. پس از اینکه لیست تعداد و اندازه مورد نیاز این ورق ها توسط کارفرما تایید شد، هر یک از آن ها بسته بندی می شوند و پس از کدگذاری، به محل پروژه حمل خواهند شد.

حمل و جابجایی ورق های گالوانیزه

تاور و جرثقیل، برای جابجا کردن ورق گالوانیزه از کف تریلی روی اسکلت سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند. سپس، هر یک از ورق های گالوانیزه با توجه به نقشه های شاپ و کدهای ثبت شده برای تخلیه، در محل مورد نظر تخلیه می شوند. لازم به توضیح است که از جابجا کردن ورق های گالوانیزه حتی با تعداد کم، با کمک نیروی انسانی غیر متخصص خودداری کنید.

حمل و بالاگذاری عرشه فولادی

حمل و جابجایی ورق های گالوانیزه عرشه فولادی

نکات مهم برای حمل و جابجایی ورق های گالوانیزه عرشه فولادی

  • یک نکته بسیار مهم دیگر برای حمل و جابجایی ورق های گالوانیزه، قرار ندادن بسته ورق ها روی همدیگر است. اگر دو بسته ورق گالوانیزه عرشه فولادی روی هم قرار داده شوند، لازم است که آن ها را جابجا کرد. البته بهتر است که نیروی انسانی جابجا کردن ورق ها را انجام ندهند؛ چرا که لازم است ورق ها به صورت تک تک از روی بسته برداشته شوند و در یک محل دیگر قرار بگیرند. به همین خاطر، توصیه می شود که از جرثقیل برای جابجا کردن ورق ها استفاده شود.  
  • به منظور قرار دادن ورق های گالوانیزه بسته بندی شده روی تیرها، لازم است که از نقشه چینش برای ورق ها (نقشه شاپ) یا از نقشه چینش استفاده کرد. در این حالت، می توان هر یک از بسته بندی های ورق ها را مطابق با نقشه روی تیرها قرار داد.
  • گاهی ممکن است که جهت قرار گرفتن ورق های عرشه فولادی بسته بندی شده روی تیرها، درست نباشد. برای جلوگیری از این مشکل لازم است که در کارخانه ای که فرمینگ ورق ها انجام می شود، یک خط ضخیم قرمز به صورت عمودی روی بندیل ها کشیده شده باشد. سپس، لازم است که طراح نقشه شاپ نیز با کمک کشیدن فلش روی بندیل های ورق فولادی بر روی نقشه، جهت قرارگیری بندیل ها را مشخص کند. بنابراین، می توان در هنگام قرار دادن ورق های فولادی بسته بندی شده، خط قرمز در جهتی قرار گیرد که در نقشه شاپ مشخص شده است. در صورتی که امکان اجرای این کار وجود نداشت، بهتر است که با افراد مجری ورق های فولادی در ارتباط باشید تا مشکلی در حین قرار دادن ورق ها به وجود نیاید.
  • بندیل های ورق گالوانیزه عرشه فولادی روی اسکلت ساختمان، باید به صورت چپ و راست (یک در میان) قرار داده شوند.
  • در هنگام قرار دادن بسته بندی ورق های عرشه فولادی، باید دقت کنید که انتهای بسته ها از یکدیگر عبور نکنند. در این صورت، جابجا کردن و برداشتن ورق ها با سختی و کندی انجام می گیرد.
  • زمانی که بندیل ها با جرثقیل به تراز مورد نظر ساختمان منتقل می شوند، حتما گل میخ ها را با کمک جرثقیل منتقل کنید. در غیر این صورت، نیاز است که گل میخ های سنگین را به صورت دستی به هر یک از طبقات حمل کنید که قطعا این کار بسیار سخت و زمان بر است.

ویژگی های جان پناه پیرامونی (محافظ پرتگاه ها)

لازم است که جان پناه پیراموی، به شکل طره ای نصب گردد. در این صورت، افرادی که مسئول اجرای سقف عرشه فولادی هستد، می توانند با تسلط کامل عرشه های فولادی، فلاشینگ ها و گل میخ ها را نصب و جوش دهند. اما اگر جان پناه پیراموی در وسط تیر کناری نصب گردد، مجریان نمی توانند به لبه تیر دسترسی خوبی داشته باشند و این موضوع باعث عدم نصب درست فلاشینگ ها می شود.

البته در مواردی که امکان ساخت و نصب جان پناه پیرامونی، به شکل طره‌ای وجود ندارد؛ می توان آن را در وسط تیر پیراموی نصب نمود. اما لازم است که حداقل ارتفاع 45 سانتی متر را رعایت کرد.

نصب ورق گالوانیزه عرشه فولادی

ورق های عرشه فولادی، عمود بر تیرهای فرعی قرار می گیرند. لازم است که قبل از سفارش ورق گالوانیزه عرشه فولادی، به یک موضوع مهم توجه کنید. ورق ها باید تا پشت ستون ها را پوشش دهند. همچنین، باید در نظر داشته باشید که در برخی از نقشه ها، احتمال بیرون زدگی ورق ها وجود دارد.

نصب ورق های عرشه فولادی، باید با توجه به نقشه های شاپ طراحی شده و قوانین موجود در آیین نامه های نصب عرشه فولادی، انجام گیرند. سعی کنید به منظور نصب عرشه های فولادی، از شرکت های معتبر کمک بگیرید.

فرم ورق عرشه فولادی

فرمینگ ورق گالوانیزه عرشه فولادی

اهمیت دریافت خدمات طراحی و نصب عرشه فولادی از شرکت های معتبر

شاپ هایی که توسط شرکت های عرشه فولادی ترسیم می شوند، می توانند بسیار دقیق باشند. در شرکت ها، امکان دریافت خدمات مشاوره برای خرید مصالح ساختمانی وجود دارد. همچنین، نیروی متخصص و آموزش دیده برای نصب ورق های گالوانیزه، جوش گل میخ ها، فلاشینگ ها و میلگردها و ... به محل اعزام می شوند. قطعا با کمک گرفتن از افراد متخصص، هزینه های چشم گیر طراحی، خرید مصالح و نصب این عرشه ها کاهش پیدا می کند.

متاسفانه، در کشور ایران باب شده است که هر شرکت پیمانکاری در همه زمینه ها از جمله تولید و نصب عرشه فولادی فعالیت کند؛ اما باید به اهمیت وجود تخصص برای نصب عرشه های فولادی توجه زیادی داشت.

طراحی و نصب عرشه فولادی

دریافت خدمات طراحی و نصب عرشه فولادی از شرکت های معتبر

ضوابط عمومی حمل و نصب عرشه های فولادی

  • در هنگام حمل و نصب عرشه های فولادی، نباید لهیدگی در عرشه ها به وجود بیاید.
  • دپوی عرشه های فولادی انجام شده در کارگاه های نصب، نباید منجر به تغییر شکل عرشه ها شوند.
  • در دو حالت خاص نیاز است که حتما برای اجرای عرشه های فولادی با طول بیش از 3 متر، شمع بندی و تیرهای فرعی اعمال گردند. اولین حالت زمانی است که فاصله های تیرهای اصلی و فرعی مغایرت داشته باشند. دومین حالت نیز مربوط به زمانی است که ضخامت های ورق گالوانیزه در عرشه های فولادی، کمتر از 1.20 سانتی متر باشند.
  • عرشه نشیمن در عرشه های فولادی که روی تیرهای اصلی و تیرهای لبه قرار می گیرد، نیمی از عرض بال تیر می باشد و این مقدار باید حداقل 50 میلی متر باشد.
  • وصله عرشه های فولادی، می تواند فقط برای تیرهای اصلی مورد استفاده قرار گیرد. در این زمان، باید دو عرشه متصل شده بر روی تیر اصلی، حداقل 50 میلی متر با هم همپوشانی داشته باشند.
  • از اجرای عرشه فولادی که دچار تغییر شکل شده است، خودداری کنید.
  • پس از اینکه عرشه های فولادی روی اسکلت سازه قرار داده شدند و قبل از اینکه مرحله اجرای گل میخ ها انجام گیرد، مهار کردن عرشه های فولادی با اتصالات میخ و چاشنی انفجاری و یا طبق قوانین و استانداردها توسط خال جوش ها، نسبت به تیرهای اصلی و فرعی ضروری است. 
  • پس از قرار دادن و پخش عرشه فولادی روی اسکلت، از پرتاب کردن ابزارها، حرکت تجهیزات اجرایی و یا ماشین آلات روی عرشه ها خودداری کنید، چون احتمال بروز تغییر شکل های ماندگار در این حالت وجود دارد.

ضوابط مربوط به فلاشینگ

  • برای فلاشینگ، لازم است که از ورق فولادی گالوانیزه 0.5 میلی متر استفاده شود که پس از برش زدن و خم کاری شدن، به شکل ناودانی تولید می گردند.
  • هر قسمت از خم های فلاشینگ بر اساس نقشه های پروژه دارای اندازه های متغیری است.
  • خم های فلاشینگ با کمک میخ های فولادی، روی تیرهای مورد نظر نصب می شود و سپس فیکس شدن آن به سقف با کمک سیم آرماتور یا تسمه مهار، انجام می شود.
  • قالب تولید شده در این مرحله ماندگار است. بنابراین، امکان استفاده مجدد از آن پس از بتن ریزی وجود ندارد.

اجرای سقف عرشه فولادی

حمل و نصب عرشه های فولادی

قالب بندی عرشه فولادی با تخته چوبی

از تخته چوبی برای قالب بندی عرشه فولادی استفاده می شود. این تخته های چوبی باید دارای قطر 2.5 سانتی متر و عرض 12 تا 15 سانتی متر باشند. به منظور جلوگیری از جذب آب توسط تخته ها، لازم است که آن ها با روغن آغشته شوند. سپس، تخته های چوبی متناسب با دهانه های مختلف برش زده می شود و با کمک سیم آرماتور به سقف فیکس خواهد شد. پس از اینکه مرحله بتن ریزی تمام شد، تخته های چوبی باز می شوند و سپس برای اجرای سقف بعدی مورد استفاده قرار می گیرند.

گل میخ ها در سقف عرشه فولادی (stud shear connector)

گل میخ ها یکی از اجزای مهم برای سقف عرشه فولادی محسوب می شوند. گل میخ ها که با نام برش گیرها نیز شناخته می شوند، باید دارای قطر حداکثر 20 میلی متر باشند. ارتفاع گل میخ ها بر اساس گام عرشه های فولادی و ارتفاع ورق عرشه های فولادی می تواند متغیر باشد .

حداقل ارتفاع گل میخ ها که می تواند پس  از نصب از بالای ورق ذوزنقه ای اندازه گیری و محاسبه شود، 40 میلی متر است. در ورق های عرشه شده فولادی با گام 75، ارتفاع گل میخ ها برابر 115 میلی متر و در ورق های دارای گام 65، ارتفاع گل میخ ها برابر 100 میلی متر محاسبه می شود.

نصب گل میخ ها

دستگاه stud welding که یک نوع دستگاه جوش قوس الکتریکی است، می تواند برای نصب گل میخ ها روی پل ها، تیرهای سازه ای و ... مورد استفاده قرار گیرد. فرآیند جوشکاری گل میخ ها، به دو صورت مستقیم روی بال تیره سازه ای و روی ورق فولادی، قابل اجراست.

قبل از اینکه گل میخ ها در محل مورد نظر قرار گیرند، لازم است که یک حلقه سرامیکی در محل جوش قرار داده شود. در این محل حوضچه مذاب ایجاد می شود تا در صورت ایجاد قوس الکتریکی، از پاشش جلوگیری کند.

طراحی ورق عرشه فولادی

استانداردها و قوانین اجرای عرشه فولادی

ضوابط عمومی گل میخ ها

  • هندسه گل میخ باید بر اساس نیاز و شرایط انجام جوش قوس الکتریکی با کمک تجهیزات اتوماتیک خاص، انتخاب شود.
  • تعیین نوع و اندازه گل میخ ها، باید در پلان ها، مشخصات فنی و مدارک طراحی، ضروری است.
  • هر گل میخ باید یک حلقه محافظ حرارت که از جنس سرامیک یا مصالح مناسب دیگرند، داشته باشد.
  • گل میخ ها می بایست با جنس میله های سرد کشیده و طبق مشخصات تعیین شده در استاندارد تولید شده باشند.
  • برای تولید و پرداخت گل میخ ها، می توان از عملیات حرارتی، نورد یا ماشین کاری استفاده شود.
  • گل میخ های تولید شده برای عرشه های فولادی، باید خواص و کیفیت یکسانی داشته باشند. همچنین، خمیدگی، ناپیوستگی های مضر، ترک، شکاف، پلیسه و ... روی آن ها وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که آرایش گل میخ ها تیرهای اصلی در نقشه ها مشخص نبودند، نیاز است که گل میخ ها به صورت یک کنگره در میان اجرا گردند.
  • تا زمانی که عملیات جوشکاری تمام می شود و سفت شدن حوضچه مذاب صورت می گیرد، لازم است که گان جوشکاری به صورت عمودی در محل جوشکاری نگه داشته شود.
  • قطعه ای که قرار است گل میخ ها روی آن جوش داده شوند، باید دارای سطح بدون فلس، زنگ، مواد مضر مختلف و یا رطوبت باشد. چرا که در این حالت فرآیند جوشکاری به درستی اجرا نمی شود.

نصب گل میخ عرشه

گل میخ ها در سقف عرشه فولادی

ترمیم جوشکاری گل میخ های مردود از آزمون تست خمش

در صورت نیاز می توان سنگ فرز روی تیر را تمیز و مجددا گل میخ را با استادولدینگ، جوشکاری کرد؛ اما این روش ترمیم جوشکاری گل میخ ها، فقط یک بار قابل انجام است. از انجام این کار چندین روی تیرها خودداری کنید و در صورت وجود مشکل در جوش گل میخ ها، خودداری کنید.

به منظور ترمیم دور جوش های شکسته گل میخ ها می توان از تجهیزات پیش گرمایش و استفاده از الکترود 18-70 کششی، استفاده کرد.

پروسه جوشکاری گل میخ ها (برش گیرها)

ابتدا گل میخ ها یا برش گیر روی سطح مورد نظر قرار می گیرند. سپس، کلید گان دستگاه استادولدینگ فشار داده می شود و گل میخ ها برای ایجاد قوس الکتریکی، به سمت بالا کشیده خواهند شد. پس از اینکه قوس الکتریکی انجام شد، گل میخ ها به سمت حوضچه مذاب فرو می روند. در نهایت نیز، یک ساختار همگن بین گل میخ ها و سطح مورد نظر ایجاد می شود.

الزامات اجرایی در اجرای جوش گل میخ ها

جوشکاری گل میخ ها، باید با کمک تجهیزات خودکاری جوشکاری گل میخ ها انجام شود. این تجهیزات به یک منبع انرژی جریان یک سو که دارای قطبیت مثبت هستند، متصل اند. لازم است که بهینه سازی عوامل جوشکاری از جمله شدت جریان، زمان، وضعیت تپانچه و ... بر اساس تجربه و یا توصیه های سازنده گل میخ ها انجام شود.

در حین جوشکاری گل میخ ها با دستگاه Stud welding لازم است که اپراتور دستگاه، موارد زیر را رعایت کند.

  • گازهای آزاد شده در حین عملیات جوشکاری، می توانند به شدت برای سلامتی مضر باشند. بنابراین، لازم است که فرد جوشکار صورت خود را از ناحیه ای که جوشکاری در آن انجام می شود، دور نگه دارد.
  • در صورتی که عملیات جوشکاری گل میخ ها در فضای بسته انجام می شود، لازم است که حتما از سیستم های تهویه قوی استفاده شود تا گازهای ناشی از جوشکاری با Stud welding از محیط خارج شوند.
  • در صورتی که عملیات جوشکاری گل میخ ها در فضای بسته انجام می شود و تهویه مناسب نیز وجود ندارد، لازم است که اپراتور حتما از ماسک استفاده کند.
  • در فضاهایی که عملیات های مختلف با اجرای پاششی و اسپری انجام می شوند، مانند گریس کاری و تمیزکاری، لازم است که جوشکاری انجام نشود. در این حالت، گازهای جوشکاری و گازهای ناشی از عملیات های ذکر شده با هم مخلوط می شوند و یک هوای تنفسی بسیار مضر را به وجود خواهند آورد.
  • هرگز با چشم غیر مسلح و به صورت مستقیم به عملیات جوشکاری نگاه نکنید.
  • در زیر محل جوشکاری، نباید وسیله های آتش‌زا قرار گرفته باشند. در این صورت ممکن است که مواد مذاب ناشی از جوشکاری گل میخ ها روی وسیله های آتش زا قرار بگیرند و خطرناک باشند.
  • لازم است که قبل از اجرای جوشکاری، کابل برق دستگاه Stud welder بررسی شود تا در صورت خرابی و یا آسیب، از آن استفاده نشود.
  • گره ایجاد شده در کابل جوشکاری، می تواند باعث داغ شدن کابل و آتش سوزی گردد. بنابراین، حتما عدم گره خوردگی کابل دستگاه را قبل از شروع فرآیند جوشکاری بررسی کنید.
  • به منظور جلوگیری از ایجاد ARC در محل اتصالات، باید اتصال کابل های دستگاه با دقت زیادی بررسی و بسته گردند.

عرشه کار

همه چیز در مورد نصب و تولید عرشه های فولادی

آرماتور استفاده شده در سقف عرشه فولادی

در ساختمان های مسکونی، معمولا از آرماتور 8 آجدار با فاصله 20 سانتی متری استفاده می شود. در صورتی که هر گونه تغییری در آرماتوربندی خارج از جزئیات نقشه های معادل‌سازی میلگردها به وجود آمد، لازم است که حتما تغییر مقطع میلگردها بررسی شوند. در زمانی که نیاز به میلگرد آتش پاد باشد، می توان میلگرد نمره 12 آجدار را در کف کنگره مورد استفاده قرار داد.

اجرای شبکه مش

طبق قوانین AISC، لازم است که مقاومت تسلیم آرماتورهای استفاده شده در دال بتن آرمه حداکثر 525 مگاپاسکال باشد. هر گونه زنگ زدگی، خاک اضافه، روغن، چربی و پوشش چسبنده ایجاد شده روی میلگردها، باید در زمان نصب و بتن ریزی حذف شوند.

برای کاهش هزینه خرید میلگردها و همچنین، وزن بیشتر شبکه مش پیش جوش شده، می توان از میلگردهای شاخه ای استفاده کرد. میزان تفاوت میان وزن میلگردهای آجدار شاخه ای با وزن شبکه مش در نمره 8، حدو 1.25 کیلوگرم در هر متر مربع خواهد بود.

جوش گل میخ عرشه

نحوه ترمیم جوشکاری گل میخ

بتن در عرشه های فولادی

بر اساس اینکه بتن سبک و معمولی برای عرشه فولادی استفاده شود، می توان مقاومت فشاری بتن را بین 200 تا 300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع در نظر گرفت که این مقاومت فشاری بر اساس نوع بارگذاری و مشخصات دهانه عرشه تعیین می گردد. معمولا برای اجرای سقف عرشه های فولادی، از بتن با عیار 350 استفاده می شود.

ضوابط مربوط به بتن ریزی

  • لوله تخلیه بتن، می بایست به صورت متناوب و با دقت حرکت کند تا از تجمع بتن در یک نقطه از لوله تخلیه، پیشگیری شود. به همین خاطر، برای انجام این کار نیاز به دو یا چهار کارگر است که لوله ها را با دقت زیادی جابجا کنند.
  • بهتر است که بتن ریزی از ناحیه های روی تیرهای میانی آغاز شود.
  • برای جابجا کردن لوله بتن باید توجه داشته باشید که آن به صورت خوابیده روی سقف جابجا شود. اگر لوله تخلیه از سقف جدا شده باشد، در هنگام خروج لوله، بتن روی سقف پرتاب خواهد شد.
  • اندازه سنگدانه های استفاده شده در بتن ریزی دال مرکب عرشه فولادی، باید کمتر از 24 میلی متر باشد.
  • بهتر است که بتن در محل نهایی خودش ریخته شود. اما در صورتی که امکان ریختن در محل نهایی وجود ندارد، می توان از دپوی بتن کمک گرفت. دپوی بتن فقط برای تیرهای اصلی و فرعی قابل انجام است و هرگز نمی توان آن را برای عرشه های فولادی نیز مورد استفاده قرار داد.
  • پس از اینکه عملیات بتن ریزی انجام شد، نیاز است که با توجه به شرایط جوی مراحل عمل‌آوری بتن انجام شود.
  • پس از اینکه گیرش بتن دال کامپوزیت عرشه فولادی انجام شد، امکان دپوی مصالح فقط روی تیرهای اصلی سازه وجود دارد.

قبل از اینکه بتن ریزی را شروع کنید، باید موارد زیر را کنترل نمایید.

  1. اگر شمع بندی وجود دارد، حتما از مطابق آن با نقشه مطمئن شوید.
  2. حتما عدم وجود اشیاء، ابزارهای اضافی و تمیز بودن سقف را بررسی کنید.
  3. حتما آرماتوربندی را بررسی کنید.
  4. آرماتورها باید به طور دقیق ثابت شده باشند تا در صورت بتن ریزی، جابجا نشوند.

کلیات شمع بندی

اگر برای طراحی سقف نیاز به شمع‌بندی باشد، می توان با دو روش مختلف شمع بندی را اجرا کرد که عبارتند از:

  • به کار بردن یک ردیف شمع در وسط دهانه
  • به کار بردن دو ردیف شمع در یک سوم دهانه از هر طرف

در صورت نیاز به شمع بندی در هر یک از حالت های ذکر شده، باید به یک سری موارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم، توجه کنید.

  • در محل تکیه گاه شمع ها، قطع کردن ورق های عرشه فولادی مجاز نیست.
  • در محل تکیه گاه شمع ها، اتصال شمع ها به ورق های عرشه فولادی مجاز نیست.
  • هم قسمت جک و هم تخته چهارتراش شمع ها باید سالم باشند. همچنین، این دو بخش باید بر اساس بار وارده انتخاب و به کار گرفته شوند. تخته چوبی شمع، باید دارای عرض متناسب با ضخامت ورق عرشه فولادی و طول دهانه باشد.
  • معمولا فاصله جک های شمع عرشه فولادی از یکدیگر، حدود  متر می باشد. عرض تکیه گاه ها نیز همان عرض تخته های چوبی هستند که در حدود 75 تا 100 میلی متر تعیین می شوند.
  •  تخته های چهارتراش چوبی، باید تا جای ممکن به صورت یک تکه باشند و کل عرض دهانه را پوشش دهند.
  • پایه های جک شمع ها باید در یک موقعیت ثابت قرار بگیرند. در این صورت، پایه ها در هنگام بارگذاری حرکت نمی کنند و باعث ریزش سقف نخواهند شد.

قیمت اجرا و تولید سقف عرشه فولادی

با توجه به نوسانات قیمت ارز در کشور ایران، امکان تعیین دقیق قیمت سقف عرشه فولادی وجود ندارد. از طرفی هزینه های جانبی دیگری نیز بر روی قیمت اجرا و تولید سقف عرشه فولادی تاثیر می گذارند که عبارتند از قیمت ورق عرشه فولادی U شکل، گل میخ ها، ضخامت بتن و میزان آرماتورهای استفاده شده و ...

با توجه به توضیحات داده شده قیمت دقیق تولید و اجرای سقف عرشه فولادی بر اساس محاسبات دقیق و نقشه ترسیم شده برای اجرا، تعیین می گردد.

عرشه فولادی

کاربردهای مختلف عرشه های فولادی

سخن پایانی

عرشه فولادی، یک نوع ورق گالوانیزه نازک است که می تواند با کمک تیرهای فرعی و فولادی، در جای خودش نگه داشته شود. از این نوع سقف برای انواع سازه ها از جمله سازه های بتنی و فولادی استفاده می شود. امکان تغییر شکل، ضخامت و عمق عرشه ها وجود دارد تا بتوان آن ها را مطابق با شرایط هر ساختمان نصب و اجرا کرد.

نصب و اجرای سقف عرشه فولادی، باعث ایجاد یک فضای رقابتی میان شرکت های مختلف تولید کننده عرشه فولادی شده است. با توجه به مزیت های ذکر شده برای عرشه های فولادی، به نظر می رسد که این عرشه ها در آینده جایگزین دیگر مصالح ساختمانی شوند. در نهایت باید بگوییم که عرشه فولادی می تواند عایق خوبی را برای سیل، بارش باران، زلزله و ... برای ساختمان ایجاد کند. مقاومت بالا در کنار دیگر مزیت های این عرشه ها، باعث جلب رضایت مشتریان این نوع سقف شده اند.