• به روزرسانی: 1401/08/15
  • بازدید: 6550
تولیدورق سیاه
مراحل تولید ورق سیاه 

ورق ها از نظر نوع ساخت به دو دسته ورق گرم و سرد تقسیم‌بندی می شوند. ورق های گرم در دمای بالا و در زمانی که فولاد سرخ است، نورد می شوند. اما ورق های سرد در دمای پایین، با کمک فشار زیاد غلطک ها کاهش ضخامت می دهد و تولید می شود. ورق گرم (hot rolled sheet) با نام ورق سیاه نیز شناخته می شود.

ورق سیاه از تختال های فولادی که در دمای 1250 تا 1280 درجه سانتی گراد، گرم می شود به وجود می آید. این ورق ها در کوره های مختلف گرم می شوند و سپس با کمک غلطک های پرفشار، تحت فشار قرار می گیرند و طول آن ها زیاد و ضخامت آن ها کم می گردد. با توجه به اینکه فرآیند تولید ورق گرم، در دمای بالا انجام می شود؛ سطح ورق دچار اکسیداسیون سطحی می گردد و محصول نهایی، یک ظاهر تیره پیدا خواهد کرد. به همین خاطر، این نوع ورق با نام ورق سیاه شناخته می شود.

ورق سیاه چیست

کاربردهای مختلف ورق سیاه

مراحل تولید ورق سیاه

  1. فرآیند نورد گرم

اولین مرحله فرآیند نورد گرم است که در کارخانه های مجهز انجام می شود. در این مرحله، اجزای تشکیل دهنده ورق در دمای بالا ذوب می گردند و یک ورق با ظاهر مات به وجود می آید.  

شمش های آهن، با روش نورد گرم می توانند به ورق، مفتول، میلگرد و هر یا هر قطعه دیگری تبدیل شوند. همچنین، این شمش ها می توانند باعث تولید شمشال شوند که در نهایت به تختال تبدیل خواهند شد. تختال در مراحل مختلف نورد گرم مورد استفاده قرار می گیرد.

در فرآیند نورد گرم، ابتدا دمای تختال به 1280 درجه سانتی گراد رسیده می شود. سپس، ضخامت ورق ها در حین مراحل مختلف کاهش پیدا می کنند و نزدیک به 1.2 تا 16 میلی متر می رسند. سپس، تختال ها را در کوره های پیش گرم حرارت می دهند تا پوسته اکسیدی روی آن ها ایجاد گردد. پس از گذشت این مرحله، لازم است که برای از بین بردن پوسته اکسیدی، عمل پوسته شویی انجام شود. در مراحل بعدی که با نام نورد خشن نامیده می شود، لازم است که قطعات از بین غلطک ها عبور کنند تا ضخامت تختال ها کاهش پیدا کند.

  1. نورد نهایی

پس از انجام مراحل ذکر شده، نوبت به نورد نهایی می رسد. در این مرحله ضخامت ورق ها کاهش پیدا می کند. رای انجام نورد نهایی، لازم است که ورق ها به خط نورد نهایی که دارای 5 تا 7 قفسه هستند، منتقل شوند تا ضخامت آن ها به 1، 3 و یا 8 میلی متر کاهش پیدا کند. ورق هایی که به بازار ارائه می شوند، باید دارای ضخامت 1.5 تا 100 میلی متر باشند.

ورق سیاه که از فرآیند نورد گرم به دست می آید، نسبت به ورق های سرد نازک تر می باشد. ورق های گالوانیزه گرم از دو ماده A36 و A1011 تولید می شوند که دارای خاصیت جوش پذیری بالا و استحکام زیاد می باشند.

در اکثر موارد، برای اینکه عملیات نورد گرم تکمیل شود، فرآیندهای بهبود خواص مکانیکی، برش سبک و سنگین ورق ها، تسطیح ورق ها و کم کردن وزن کلاف انجام می شود.

در صورتی که در فرآیند نورد گرم، از آلیاژهای تیتانیوم و آلومینیوم برای افزودن به آهن استفاده شود، می توان محصول نهایی را برای تولید بدنه هواپیما و ساخت تیر و ستون های ساختمانی مورد استفاده قرار داد.

خرید ورق نورد گرم سیاه

خرید ورق نورد گرم سیاه

اجزای خط نورد گرم

در خط نورد گرم بری تولید ورق سیاه و ورق گرم اجزای مختلفی وجود دارند که عبارتند از:

  • کوره های پیش گرم

در کوره های پیش گرم، تختا ها وارد می شوند و برای کاهش عیب های ساختاری فلز و فولاد تا 1250 درجه سانتی گراد گرم می شوند. اگر حرارت در این کوره ها به درستی انتخاب شود، در هزینه کار نورد گرم صرفه‌جویی می شود و از تشکیل رسوبات سخت جلوگیری خواهد شد.

  • قفسه های نورد خشن

قفسه های نورد خشن برای کاهش ضخامت های تختال ها مورد استفاده قرار می گیرند. پس از پوسته زدایی تختال ها، آن ها خنک کاری می شوند و به این قفسه ها راه پیدا خواهند کرد.

  • جعبه کلاف

ورق ها پس از عبور از قفسه های نورد خشن، به جعبه کلاف راه پیدا می کنند. در این زمان پوسته جعبه کلاف ها شکسته می شوند و خواص مکانیکی یکنواختی روی ورق ها ظاهر می گردند. در جعبه کلاف، ورق ها پوسته‌زدایی می شوند و در نهایت به مرحله نورد نهایی راه پیدا می کنند.

  • قفسه های نورد نهایی

قفسه های نور نهایی دارای 5 الی 7 قفسه هستند. ورق های سیاه با سرعت 10 الی 20 متر بر ثانیه از این قفسه ها عبور داده می شوند تا ضخامت آن ها به نزدیک 1 تا 4 میلی متر برسد. قفسه های 4 غلطکه می توانند برای برای کنترل ضخامت ورق ها استفاده شوند.

  • مرحله کاهش دما

در مرحله کاهش دما، ورق های داغ شده در اثر گذر از قفسه های نورد نهایی، خنک می شوند و به دمای نزدیک به 580 درجه سانتی گراد خواهند رسد تا به مرحله بعدی یعنی کلاف پیچی وارد شوند.

  • کلاف پیچی

در مرحله آخر، لازم است که ورق ها برای مصرف به شکل کلاف در بیایند و به بازار و کارخانجات مختلف دیگر برای تولید محصولات صنعتی ارسال شوند.

ضخامت ورق سیاه

ورق سیاه در ابعاد بسیار متنوعی در کارخانه های کشور ایران تولید می شود و به بازار ارائه می گردد. ضخامت این ورق ها می تواند از 1.5 تا 100 میلی متر متغیر باشد. عرض استاندارد این ورق ها 100، 115، 150 یا 200 سانتی متر تعیین می شود.

بدیهی است که امکان سفارش ورق سیاه در هر یک از عرض های ذکر شده با طول های مختلف وجود دارد و محدودیتی در این زمینه وجود نخواهد داشت. علاوه بر اینکه استانداردهای تولید بر روی قیمت ورق سیاه تاثیر می گذارند، ضخامت های این ورق ها نیز در قیمت و وزن این ورق ها تاثیرگذارند.

ورق گرم سیاه چیست

ورق گرم سیاه چیست؟

کارخانه های تولید ورق سیاه

تعداد زیادی از کارخانه های فولاد داخل کشور ایران، اقدام به تولید ورق سیاه می کنند. در میان این کارخانه ها، 4 کارخانه مهم زیر بخش اعظمی از ورق های سیاه مورد نیاز بازار را تامین می کنند.

  • فولاد مبارکه
  • فولاد گیلان
  • فولاد اکسین
  • فولاد کاویان

به غیر از ورق های سیاه ایرانی، امکان خرید ورق سیاه وارداتی نیز وجود دارد که معمولا تولید کشور روسیه هستند. قیمت خرید ورق های سیاه نسبت به ورق های روغنی تولید شده با روش نورد سرد، ارزان تر هستند. دلیل این موضوع هم فرآیندهای تولید پیچیده ورق های روغنی است که برای تولید ورق ها با ضخامت کمتر انجام می شوند.

ابعاد و قیمت ورق سیاه 

ضخامت های ورق های سیاه از 1.5 الی 20 میلی متر تعیین می شوند. ورق هایی با ضخامت 15 میلی متر، به صورت رول و ورق هایی با ضخامت 20 میلی متر به صورت قطعات شیت به بازار وارد می شوند. شیت های ورق سیاه فابریک در ابعاد مشخص در کارخانه برش می خورند. اما در صورتی که شیت ها با ابعاد مشتری برش خورده شوند، با نام شیت رول شناخته خواهند شد. طول شیت های فابریک معمولا 2، 2.5، 6 و 12 متر است.

وزن شیت ورق سیاه

ردیف

طول

عرض

ضخامت

وزن

1

2000

1000

2

32

2

2000

1000

3

48

3

2000

1000

4

64

4

2000

1000

5

80

5

2000

1000

6

96

6

6000

1500

8

576

7

6000

1500

10

720

8

6000

1500

12

864

9

6000

1500

15

1080

10

6000

1500

20

1440

 

 

 

کاربردهای ورق گرم سیاه

ورق سیاه ST37 و ST52 دو استاندارد برای تولید ورق های سیاه اند که استاندارد ST52 برای ورق سیاه صنعتی و استانداردST37  برای ورق سیاه معمولی است. ورق سیاه ST37 می تواند برای ساختمان‌سازی و سوله سازی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، ورق های سیاه را می توان به عنوان پایه برای ساخت ورق های نورد سرد مورد استفاده قرار داد.

تفاوت ورق سیاه و ورق روغنی

دقت و صافی سطح در ورق سیاه کمتر از ورق های روغنی موجود در بازار است. همچنین، ورق های سیاه و روغنی از لحاظ ظاهری، با هم تفاوت های زیادی دارند که از جمله آن ها می توان به تفاوت در ابعاد و ضخامت های مختلف اشاره کرد. از دیگر تفاوت های ورق سیاه با ورق روغنی، می توان به قیمت این ورق ها اشاره کرد.

با توجه به اینکه ورق های نورد گرم با درجه حرارت بالا تهیه می شوند و عملیات خاص دیگری روی آن ها انجام نمی گردد، صافی و دقت تولید بسیار بالایی ندارند. به همین خاطر، این نوع ورق ها نمی توانند برای کاربردهای زیبایی مناسب باشند.

قیمت ورق سیاه

ورق سیاه چیست؟

کاربردهای ورق آهن

معمولا در صنعت به ورق های آهنی، ورق سیاه گفته می شود که دلیل نامگذاری آن، ظاهر تیره رنگ این ورق هاست. از جمله کاربردهای ورق های آهنی در صنایع مختلف، عبارتند از:

  • صنعت ماشین سازی 
  • صنعت مخزن سازی
  • صنعت کشتی سازی
  • صنایع سنگین فلزی
  • صنعت ساختمان سازی
  • ساخت تانکر و سیلندر گاز

نکات مربوط به خرید ورق آهن

قبل از خرید ورق های آهنی، باید به کیفیت متریال و محصولات توجه ویژه‌ای داشته باشید. بهتر است که در مورد محصولات مورد نیاز خودتان، آگاهی داشته باشید و با اطمینان و شناخت کامل اقدام به خرید محصول مد نظر خود نمایید.

قیمت خرید ورق سیاه و آهنی موجود در بازار بر اساس نوع، وزن و ضخامت تعیین می شود. بهتر است که قبل از خرید ورق های آهنی، قیمت ها با هم مقایسه شوند و سپس بر اساس مقرون به صرفه‌ترین قیمت، اقدام به خرید آن ها کنید.

خریدورق سیاه

خرید ورق های سیاه گالوانیزه

جمع بندی

در صورتی که قصد خرید ورق سیاه را دارید، می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید و در مورد قیمت و بهترین نوع ورق های سیاه از کارشناسان مشورت بگیرید.