• به روزرسانی: 1400/10/08
  • بازدید: 11157
شکستن جوش گل میخ

 

ایرادات و اشکالات جوشکاری گل میخ سقف عرشه فولادی و شکستن گل میخ پس از جوشکاری

 

جهت بازدید از صفحه آزمایش گل میخ کلیک فرمایید.

گل میخ های برشگیر در یک سازه کامپوزیت نقش بسیار مهم و غیر قابل اغماضی را بر عهده دارند "تحمل تنش برشی و انتقال آن"
در واقع گل میخ برشگیر مهمترین قطعه در یک سازه کامپوزیت است. استفاده از گل میخ برشگیر غیر استاندارد با توجه به نقش بسیار مهمی که در سقف های عرشه فولادی بر عهده دارد از نظر فنی فاجعه و از نظر اخلاقی بسیارناپسندمی باشد.این نوشتار سعی دارد ضمن یادآوری استاندارد های تولید و جوشکاری گل میخ های برشگیر با اقتباس از استانداردهای مربوطه و با تکیه بر الزامات مبحث دهم مقررات ملی ساختمان و آیین نامه جوشکاری ساختمان ایران گامی در جهت اشاعه فرهنگ استفاده از قطعات استاندارد در صنعت ساختمان بردارد، امید است با همت دست اندرکاران صنعت ساختمان در جهت آگاهی دادن به ناظران، کارفرمایان و مجریان درخصوص استفاده از مصالح استاندارد حافظ جان و مال مردم و حیثیت فنی جامعه مهندسی باشیم.گل میخ های برشگیر ساختمانی که در سازه های کامپوزیت به طور عام و سقف های کامپوزیت عرشه فولادی به طور خاص استفاده می شود براساس استاندارد A.W.S- D1.1 که توسط American Welding Society تدوین شده است و همچنین ISO-13918 بایستی جوشکاری و تولید شود
.

اشکال جوش گلمیخ

استاندارد تولید درخصوص روش تولید این محصولات جزئیات قابل تأملی را مطرح می کند

که مهمترین موارد آن عبارتند از
1. استفاده اجباری از مواد اولیه استاندارد:
متریال مورد استفاده جهت تولید گل میخ های برشگیر بایستی ترکیب شیمیایی خاصی داشته باشد که این مواد را در دسته فولادهای آلیاژی خاص قرار می دهد. بنابراین "استفاده از میلگردهای ذوبی جهت تولید گل میخ به هیچ عنوان مورد تأیید نمی باشد و چنین محصولاتی در صورت تولید فاقد ارزش فنی است، ضمن اینکه خواص مکانیکی و مقاومت لازم را ندارند."

2. تولید گل میخ استاندارد فقط با روش فورج سرد:
روش تولید گل میخ های برشگیر براساس استاندارد "فورج سرد" عنوان شده است و دلیل فنی آن بهبود خواص مکانیکی قطعات تولیدی است. بنابراین "تولید با روش ریخته گری به هیچ عنوان مورد تأیید نمی باشد و چنین محصولاتی در صورت تولید فاقد ارزش فنی است، ضمن اینکه خواص مکانیکی و مقاومت لازم را نداشته و جوش پذیری مناسب نیز ندارند."

3. رعایت کیفیت ابعادی و مشخصات ظاهری:
ابعاد تک تک قطعات تولیدی بایستی کاملاً مطابق آیین نامه ها کنترل شود، وجود هر گونه ترک، مویه، لهیدگی، تخلخل و عدم سازگاری ابعادی با نمونه استاندارد نشانه کیفیت پایین قطعه تولیدی بوده و از نظر فنی غیرقابل استفاده شناخته می شود، بنابراین "گل میخ های برشگیر که با روش های ریخته گری، فورج گرم و یا با استفاده از میلگردهای ذوبی تولید می شوند به دلیل اینکه ساختار متخلخل و غیر همگن دارند و در فرآیند تولید با کیفیت یکنواخت تولید نمی شوند به هیچ عنوان موردتأیید نمی باشند."

4. به معایب فنی گل میخ های حاصل از ریخته گری و فورج گرم توجه کنید:
یکسان نبودن استحکام مکانیکی در نواحی مختلف قطعه، وسوسه دار بودن که سبب ایجاد ترک و در نهایت منجر به شکست می شود. "وجود تنش های پسماند در قطعات تولیدی به روش ریخته گری و فورج گرم" استفاده از مقادیر بهینه لیفت، پلانج، زمان و جریان در فرایند Stud Welding برای دستیابی به جوش مطلوب، ضروری است. بازرسی چشمی جوش از طریق تفسیر ظاهر نوار جوش صورت می‌پذیرد. در صورتی که از جدول زیر به عنوان راهنما برای تفسیر ظاهر نوار جوش استفاده شود، فرایند بازرسی چشمی دقیق خواهد بود. در صورت مشاهده هر گونه عیب و نقصی در نوار جوش، می‌توان با استفاده از جدول زیر، نوع عیب را تشخیص داد و تغییرات لازم در جهت رفع عیب را اعمال نمود.

شکستن جوش گل میخ عرشه فولادی

 

بازرسی چشمی جوش ها

ردیف

مشخصات

تفسیر

1

تشکیل نوار جوش بصورت یکنواخت

یکنواختی طول گلمیخ پس از جوشکاری

پوشش کامل پیرامون پایه گلمیخ

بهینه بودن پارامترهای جوشکاری

قابل قبول بودن جوش

2

ارتفاع کوتاه نوار جوش

تشکیل نوار جوش بصورت ناقص

انرژی کم

زمان کوتاه

جریان کم

3

پخش شدن بیش از حد نوار جوش

بریدگی جوش

ذوب شدن بدنه گلمیخ

سطح جوش بسیار درخشان

انرژی زیاد

زمان طولانی

جریان بالا

4

نوار جوش ناچیز

بریدگی جوش

نفوذ ناکافی در قطعه

کاهش ارتفاع ناکافی گلمیخ پس از جوشکاری

لیفت زیاد

عمود نبودن گلمیخ بر کار

هم مرکز نبودن گلمیخ و سرامیک

5

نوار جوش جزئی

بریدگی جوش

 

غیر هم محور بودن با سرامیک

 

از آنجا که در فرایند Stud Welding بخشی از گل‌میخ به عنوان منبع تشکیل نوار جوش مورد استفاده قرار می‌گیرد، پس از عملیات جوشکاری، طول گل‌میخ کمی کوتاه‌تر می‌شود. با توجه به اینکه میزان کاهش طول گل‌میخ توسط تنظیمات جوشکاری مانند زمان، جریان، لیفت و پلانج تعیین می‌شود، می‌توان کاهش طول گل‌میخ را به عنوان معیاری از کیفیت جوش معرفی کرد. میزان کاهش طول کلیه گل‌میخ‌ها پس از عملیات جوشکاری باید یکسان باشد. میزان کاهش طول گل‌میخ‌هایی با قطر ۲۲-۱۶ میلیمتر (مورد استفاده در صنعت ساختمان) در حدود ۵-۴ میلیمتر است.

برای جوشکاری صحیح روی شمشیری ها بهتر است از سرامیک یکطرف بسته استفاده نمایید 

چندین بار جوشکاری مجدد گل میخ روی تیر اصلا" صلاح نمیباشد و به فولاد سازه (تضعیف بال فوقانی تیرها )

آسیب میزند که روش اصلاح آن جوشکاری با الکترود 7018 با پیش گرمایش و پخت الکترود در دستگاه  آون می باشد.

پیشنهاد میشود از صفحه جوشکاری قوس الکتریک کلیک نموده و بازدید فرمایید.

 

درصورتیکه قصد اطلاع از قیمت و خریدعرشه فولادی را داریدکلیک فرمایید.

کارشناسان شرکت فولادکبیر در اولین فرصت آماده پاسخگویی به مشتریان محترم میباشند.

 

اشکالا جوش کاری گل میخ