• به روزرسانی: 1401/11/02
  • بازدید: 12817
قیمت اجرای فونداسیون
توضیحات مختصر در مورد قالب بندی فونداسیون

با کمک قالب بتن، می توان مراحل اجرای قالب بندی فونداسیون های مختلف از جمله نواری، باسکولی، رادیه، پی های شیب دار، شناژها، سکوها و ... را به صورت سریع و اقتصادی انجام داد. می توان با ترکیب و اتصال پانل های فلزی، لوله های پشت بند؛ اتصالات مختلف از جمله پین و گوه، گیره های لوله به قالب بتن، کنج های داخلی، کنج های بیرونی، فیلرها و ... می توان اقدام به اجرای فونداسیون کرد.

البته باید توجه داشت که فونداسیون پرحجم ترین و سنگین تری قسمت سازه های بتنی محصول می شود. بنابراین، با توجه به حجم زیادی بتن و بالا بودن سرعت پر شدن قالب بتن، فشار جانبی زیادی به بتن وارد می شود. به همین خاطر در نظر گرفتن پایداری مجموعه قالب های مدولار، دفع نیروی هیدرواستاتیک و فشار جانبی بتن و دفع نیروی بالای رانش ضروری است. می توان با کمک میان بلت ها، قطعات مدفون، پشت بندهای موب، جک های شاقول کننده و اتصالات کابلی و کششی، اقدام به پایدار کردن مجموعه قالب بتن و دفع نیروهای جانبی بتن و بالارانش کرد.

همچنین، توصیه می شود که از قالب های فلزی بتن برای قالب بندی فونداسیون استفاده کرد. چرا که این نوع قالب ها دارای استحکام بالا و سطح شاقولی مناسبی نسبت به سایر روش ها هستند. در صورتی که در پروژه های ساختمانی بلندمرتبه که عمق پی زیاد بوده و یا میزان سطح قالب بندی فونداسیون کمتر است، از قالب بندی فلزی بتن استفاده شود، می تواند شاهد بهبود کارایی این قالب ها بود.

پس از اینکه قالب بتن در محل مربوطه قرار داده شد، لازم است که آن را مورد بررسی قرار داد. پر شدن درزهایی که احتمال بیرون زدگی شیره بتن از آن ها وجود دارد، ضروری است. پایداری قالب بندی فونداسیون نیز باید رعایت گردد.

قیمت اجرای فونداسیون

قیمت اجرای فونداسیون

عوامل مختلفی که باعث خرابی قالب های فونداسیون می شوند

عوامل مختلفی وجود دارند که اگر مورد بررسی قرار نگیرند، ممکن است باعث خرابی قالب های فونداسیون گردند که برخی از آن ها عبارتند از:

  • کافی نبودن مهاربندی در پایه های اطمینان
  • کافی نبودن مهاربندی افقی در سکوها
  • عدم تنظیم صحیح تراز بتن‌ ریزی و پر شدن یک قسمت از قالب فونداسیون و خالی ماندن قسمت دیگر
  • وجود تکیه‌ گاه بسیار نامناسب زیر پایه‌ های اطمینان
  •  عدم کمک گرفتن از کارگران ماهر
  • عدم نصب صحیح قطعات قالب به یکدیگر
  • عدم توجه به بارهای زنده و مرده وارد شده به قالب ها
  • وجود لغزش در لایه خاک مجاور قالب بتن

آشنایی کامل با مراحل اجرای فونداسیون های سطحی: نکات کاربردی در نظارت

پی یا فونداسیون یک از قسمت های هم ساختمان است که برای انتقال نیرو از سمت ستون ها و دیوارها به زمین و خاک اطراف مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد فونداسیون نیز بسیار ساده است. این بخش از ساختمان نیروهای وارد شده از سوی سازه را به سطح وسیعی گسترده کرده و می تواند باعث رساندن تنش به حد قابل قبول مقاومت خاک شود.

 بر اساس نوع ساختمان و میزان نیروهای وارد شده از سازه، بافت لایه ها، نوع خاک روی زمین و در نهایت شرایط آب و هوایی موجود، می توان نوع و ابعاد فونداسیون را انتخاب و مشخص کرد. عمق، طول و عرض فونداسیون به وزن ساختمان، تعداد طبقات و نوع خاک محل وابسته است.

انواع فونداسیون

فونداسیون ها را بر اساس عمق و عملکرد آن ها می توان به موارد زیر تقسیم بندی کرد.

  • فونداسیون های سطحی  Shallow Foundations
  • فونداسیون های نیمه عمیق یا چاهی  Pier Foundations
  • فونداسیون های عمیق  Deep Foundations
  • فونداسیون های ویژه  Spa Foundations
  • فونداسیون های سطحی و بهسازی

قالب بندی فونداسیون

قالب بندی فونداسیون

انواع فونداسیون های سطحی

متداول ترین انواع فونداسیون، پی های سطحی هستند که برای پروژه های ساختمانی و دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد. اجرای فونداسیون سطحی معمولا به گونه ای است که عمق آن ها کمتر از عرضشان تعیین می شود. حداقل عرض این نوع پی 40، ضخامت پی 15 و عمق استقرار 30 سانتی متر است.

اجرای فونداسیون سطحی به گونه ای است که در ابتدا گودبرداری و پی کنی انجام می شود. سپس، خاک های نباتی از میان برداشته می شوند و از عمق یخبندان و لایه نامناسب سطح عبور داده می شود. این نوع فونداسیون بیشتر برای طبقات زیرزمین اجرا می شود. در جدول زیر می توانید انواع فونداسیون سطحی (بر اساس نوع بار انتقال دهنده) را مشاهده کنید.

مراحل اجرای فونداسیون های سطحی

برای اجرای فونداسیون سطحی لازم است که طبق مراحل زیر پیش رفت:

  1. آماده سازی بستر

در این مرحله، لازم است که پی کنی انجام شود. پی کنی انجام شده در این مرحله، به منظور دسترسی به زمین بکر و محافظت از پایه ساختمان، می باشد. همچنین، اهداف مختلف دیگری نیز برای پی کنی در این مرحله از اجرای فونداسیون وجود دارند که عبارتند از:

  • با توجه به اینکه تمامی بارهای وارد شده به ساختمان با کمک دیوارها و ستون ها به زمین انتقال پیدا می کنند، لازم است که ساختمان روی یک محل قابل اطمینان احداث شود که توانایی تحمل بار را داشته باشد. به همین خاطر، نیاز به اجرای پی در ساختمان هستیم.
  • پی سازی یکی از مهم ترین بخش های ساختمان سازی و ریشه آن محسوب می شود. برای جلوگیری از تاثیر عوامل محیطی و آب و هوایی و محافظت از پایه ساختمان، نیاز به پی سازی است. از این رو لازم است که حتی برای بهترین زمین ها حداقل پی هایی با عمق 40 تا 50 سانتی متر حفر کنیم.

پس از اینکه مراحل انجام پی کنی انجام شد، لازم است که بستر خاک برای اجرای فونداسیون آماده شود. مراحل آماده سازی خاک برای اجرای فونداسیون عبارتند از:

  • محکم کردن بستر:

بستری از زمین برای پی سازی مناسب خواهد بود که بتواند وزن ساختمان را تحمل کند. در صورتی که خاک زیر پی طبیعی باشد، نیاز است که قبل از پی ریزی آن را تقویت کرد که البته نحوه انجام این کار توسط مشاور و محاسب پروژه تعیین می شود. لازم به توضیح است که اگر در اثر اجرای فونداسیون، خاک زیر فونداسیون دانه بندی و مقاومت خود را از دست دهد، لازم است که لایه دست خورده با بیل برداشته شود و به جای آن لیه، بتن با عیار کم جایگزین گردد. 

  • تراز کردن بستر

لازم است که بستر پی برای فونداسیون های همتراز، به صورت تراز اجرا شود. می توان از شیلنگ تراز برای این موضوع استفاده کرد. اگر طول بیشتر زیاد باشد، لازم است که از دوربین های نقشه برداری استفاده کرد.

  • نظافت بستر

لازم است که بستر فونداسیون قبل از اجرای بتن و بتن ریزی، تمیز و عاری  از آلودگی و عوامل خارجی باشد. بنابراین، لازم است که پی سازی مستقیما روی خاک طبیعی انجام شود.

انواع فونداسیون های سطحی

انواع فونداسیون های سطحی

قالب بندی و انواع آن

برای اجرای فونداسیون، لازم است که از قالب های مقاوم و پایدار جهت بتن ریزی و ویبره کردن آن استفاده شود. نوع قالب انتخابی، بستگی به نوع ساختمان، شکل فونداسیون و دسترسی آسان به متریال مورد نیاز قالب بندی دارد.

  • برای ساختمان های مسکونی و معمولی، معمولا از قالب های آجری استفاده می شود. این قالب ها معمولا با 10 سانتی متر با ملات گل و ماسه سیمان و با عیار بسیار پایین چیده می شوند. قالب های آجری هم سرعت اجرای بالایی دارند و هم از نظر قیمتی، بسیار مقرون به صرفه اند.
  • برای ساختمان های بزرگ، بهتر است که از قالب های چوبی و فلزی استفاده کرد. البته باید توجه کرد که مصالح قالب نباید کیفیت بتن را کاهش دهند و اجرای فونداسیون را با مشکل مواجه نمایند.

قالب های آجری قبل از اینکه بتن ریزی انجام شود، با پلاستیک پوشیده می شوند. یا اینکه می توان به اندازه 5 سانتی متر، ابعاد پی را بیشتر از ابعاد محاسبه شده انتخاب کرد تا شیره سیمان جذب قالب پی نشود. برای قالب های چوبی و فلزی، بهتر است که سطح قالب با نفت سیاه و یا روغن های دیگر آغشته شود تا جدا کردن قالب ها با سهولت بیشتری انجام شود.

نکات مهم در مورد قالب اجرای فونداسیون

دقت داشته باشید که روغن مالی قالب فونداسیون باید قبل از بستن قالب انجام شود. در غیر این صورت ممکن است میلگردهای بسته شده نیز به روغن آغشته شوند و این موضوع مانع از چسبیدن بتن و فولاد نیز می شود. همچنین، باید توجه داشت که لبه های ورق پلاستیکی روی کف فونداسیون قرار نگیرد تا پلاستیک باعث عدم چسبیدن و یا یکپارچگی بتن نشود.

توجه داشته باشید که نباید قبل از بتن ریزی، آجرهای قالب خیس شوند. چرا که این موضوع باعث تجمع آب در بستر پی می گردد و کیفیت بتن نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین، بتن به تمامی نقاط پی نخواهد رسید. این موضوع باعث ایجاد فضای خالی در کف فونداسیون می شود.

بتن مگر چیست؟

بتن مگر که با نام بتن لاغر و کم سیمان نیز شناخته می شود، اولین لایه از پی سازی است که با کمک بتن با عیار 100 الی 150 کیلوگرم در متر مکعب و ضخامت 10 سانتی متر قابل اجراست. این بتن دارای مزیت های مختلفی است از جمله:

  • خودداری از تماس بتن فونداسیون با خاک به صورت مستقیم (به دلیل مضر بودن نوع خاک برای بتن)
  • رگلاژ کف فونداسیون
  • ایجاد سطحی صاف برای اجرای فونداسیون

اگر نیاز به اجرای بتن قبل از قالب بندی باشد، بهتر است که در هر طرف بیش از 15 سانتی از عرض فونداسیون اجرا شود.

قالب بندی و انواع آن

قالب بندی و انواع آن

آرماتور بندی

بتن مشابه با دیگر انواع متریال ها و مصالح ساختمانی، مقاومت پایین در مقابل نیروهای کششی دارد و ممکن در محل این نیروها، ترک هایی ایجاد گردد. برای جلوگیری از ترکیدن بتن، لازم است که در محدوده تارهای کششی میلگردهای فولادی قرار بگیرند. آرماتور بندی از جمله مراحل تخصصی اجراست که باید با کمک نیروهای ماهر انجام شود.

مهندسین ناظر باید قبل از بتن ریزی و اجرای فونداسیون، آرماتور بندی را بررسی کنند. نحوه بسته شدن میلگردها از کف و بدنه قالب، اورلب ها، نوع گره ها، تیپ میلگردها، تمیزی میلگردها و اجرای قلاب های انتهایی باید بررسی شوند و در نهایت، اجازه اجرای بتن نیز به صورت کتبی داده شود.

نکاتی در مورد اجرای میلگرد ها

  1. لازم است که کلیه میلگردها با کمک قیچی مخصوص بریده شوند. استفاده از هوا و گاز برای برش آن ها ممنوع است.
  2. لازم است که خم میلگردها با کمک دستگاه های مکانیکی یا آچار گوساله و کارگاه با روش سرد انجام شود. گرم کردن میلگردها برای خم کردن ممنوع بوده و محدوده دمایی نیز باید کمتر از 5 درجه سانتی گراد نباشد.
  3. لازم است که آرماتورهای انتظار ستون های بتنی و دیوارهای برشی مطابق با نقشه های اجرا شوند. همچنین، کنترل مهار موقت آن ها ضروری بوده که در زمان اجرای قسمت های مختلف، به پروژه صدمه ای وارد نشود.
  4. برای اجرای آرماتورها توجه به چاهک آسانسور بسیار اهمیت دارد تا عمق مناسب ایجاد شود و آرماتوربندی هم انسجام خوبی داشته باشد.
  5. اکثر آرماتوربندها قادر به قلاب کردن انتهای میلگردها نیستند یا اینکه قلاب های غیراستاندارد و خارج از طرح را ایجاد می کنند. بنابراین، این موضوع نیز باید مد نظر ناظرین باشد.
  6. استفاده از آرماتورهای زنگ زده و یا آغشته به روغن و رنگ، ممنوع است. در صورتی که این اتفاق افتاده باشد، پاکسازی آن ها برای آرماتوربندی ضروری است و پس از تایید دستگاه نظارت، می توان بتن ریزی را انجام داد.

آرماتور بندی در فونداسیون

آرماتور بندی در فونداسیون

نصب میل مهارها و صفحات بیس پلیت در ساختمان های فلزی

برای نصب میل مهارها و صفحات بیس پلیت در ساختمان های فلزی، باید به نکات زیر توجه داشت.

  • لازم است که طبق نقشه های اجرایی، میل مهارها نصب و مهار گردند. به گونه ای که در صورت قرار دادن بیس پلیت روی آن ها و انجام عملیات بتن ریزی، حرکت و جابجایی رخ ندهد.
  • جوش شدن میل مهارها با آرماتورها ممنوع است. فقط می توان از سیم آرماتوربندی این میل مهارها را به میلگردهای فونداسیون بست و محکم نمود.
  • بهتر است که قلاب های انتهای میل مهار به سمت داخل باشند و در پایین بیس پلیت قرار گیرند.
  • لازم است که بخش ساده میل مهارها تا آرماتورهای شبکه تحتانی فونداسیون ادامه داشته باشد.
  • اندازه بخش رزوه میل مهارها باید به گونه ای باشد که پس از بستن مهره ها به اندازه حداقل 5 سانتی متر باقی بماند.
  • جوش دادن مهره ها به میلگردهای مهاری، ممنوع است.

نحوه استقرار صفحات زیر ستون بر روی میل مهارها

اجرای بیس پلیت ها باید به شکلی باشد که تا حد امکان تمامی صفحات هم تراز باشند. برای استقرار این صفحات، روش های مختلفی وجود دارند که عبارتند از:

  • روش اجرا توسط نبشی: در این روش نبشی ها به صورت طولی و عرضی روی قالب ها قرار داده می شوند. سپس، فاصله های آن ها با عرض صفحات بیس پلیت به گونه ای تعیین می شود که بتوانند به نبشی های مذکور متکی باشند.
  • روش استقرار با کمک دو مهره: در این روش، لازم است که دو مهره (یکی در زیر بیس پلیت و یکی روی بیس پلیت) قرار بگیرد تا صفحات تراز شوند. مهره زیر به کار برده شده برای تراز کردن صفحه و مهره رویی برای استقرار صفحه در نظر گرفته می شود. میلگردهایی که از داخل سوراخ ابن سفره عبور می کنند، با نام بولت شناخته می شوند.
  • روش جوش: قبل از توضیح این روش باید بگوییم که این روش توسط سازمان نظام مهندسی تایید نشده است. در این روش میلگردها به صفحه زیرین بیس پلیت جوش داده می شوند و می توانند در زمان بتن ریزی در داخل پی قرار گیرند. سپس، در زمان کار گذاشتن صفحه، یک سوراخ در وسط آن ایجاد می شود و آنقدر کوبیده می شود تا بتن از سوراخ بیرون بزند.

نصب میل مهارها و صفحات بیس پلیت

نصب میل مهارها و صفحات بیس پلیت در ساختمان های فلزی

اجرا میلگردهای انتظار در ستون های ساختمان های بتنی و دیوارهای برشی

 به منظور اجرای میلگردهای انتظار، باید به نقشه های اجرایی و جزئیات زیر نیز توجه داشت.

  • در زمان بتن ریزی و پس از پایان عملیات، نباید هیچ تغییر شکلی در میلگردهای انتظار به وجود بیاید.
  • میلگردهای انتشار نباید به شیره بتن، رنگ و روغن آلوده شوند و پس از بتن ریزی نیز باید این میلگردها تمیز گردند.
  • مهندسی ناظر باید به نحوه و روش اجرای میلگردهای انتظار در مجاورت بیس پلیت ها توجه داشته باشند. چرا که معمولا با توجه به ابعاد بیس پلیت، تعداد و فاصله میلگردهای انتظار با مشکل مواجه می شوند.

بتن ریزی فونداسیون

بتن ریزی فونداسیون، مهم ترین بخش در ساختمان سازی به شمار می رود. لذا تمامی مهندسین اجرا و ناظر، باید برای اجرای دقیق این مرحله دقت کافی داشته باشند و به موضوعات زیر نیز توجه کنند.

  • لازم است که به نوع سیمان و سنگ های ریز موجود در آن و تطابق آن ها با بتن، توجه شود.
  • در صورتی که بتن به صورت از پیش آماده شده خریداری شود، لازم است که به ساعت بارگیری و زمان تخلیه توجه شود تا بیش از 60 دقیقه نباشد.
  • در زمان تخلیه بتن، مخلوط کردن آن با آب ممنوع است.
  • در زمان شروع شدن عملیات بتن ریزی، بهتر است که برای راه اندازی پمپ از شیره سیمان استفاده شود و شیره نیز نباید درون قالب ها تخلیه شود.
  • لازم است که بتن ریزی در یک محل اجرا شود.
  • لازم است که ویبره شدن بتن در هر 30 سانتی متر اجرا شود، به طوری که تراکم بتن مطلوب شود و دانه های بتن نیز با هم برخوردی نداشته باشند.
  • لازم است که تمامی آزمایش های بتن طبق نظر مشاور و محاسب انجام شود و شیت ها و نتایج حاصل شده نیز به عنوان مدارک فنی پروژه ساختمان سازی، نگهداری گردند.
  • اجرای فونداسیون قبل از رسیدن به مقاومت طرح بارگذاری ممنوع است.

اجرا میلگردهای انتظار در ستون های ساختمان های بتنی

اجرا میلگردهای انتظار در ستون های ساختمان های بتنی و دیوارهای برشی

استانداردهای موجود برای بتن ریزی

سیمان

سیمان پرتلند استفاده شده در بتن، باید مطابق با استانداردهای زیر باشد.

  1. سیمان پرتلند، بخش دوم تعیین ویژگی ها، شماره ۳۸۹ ایران
  2. سیمان پرتلند، بخش دوم تعیین نرمی، شماره ۳۹۰ ایران
  3. سیمان پرتلند، بخش سوم تعیین انبساط، شماره ۳۹۱ ایران
  4. سیمان پرتلند، بخش سوم تعیین هیدراتاسیون، شماره ۳۹۴ ایران
  5. سیمان پرتلند، بخش چهارم تعیین زمان گیرش، شماره ۳۹۲ ایران
  6. سیمان پرتلند، بخش پنجم تعیین تاب فشاری و تاب خمشی، شماره ۳۹۳ ایران

برای استفاده از سیمان مصرفی باید به عدم فاسد بودن آن توجه داشته باشید. این سیمان ها باید در کیسه های سالم تحویل داده شوند و نگهداری آن ها نیز باید در یک محل بدون بارندگی و رطوبت باشد. در صورتی که سیمان فاسد شده باشد، باید حتما از محل خارج گردد.  

مدت سفت شدن سیمان پرتلند خالص در آب و هوای معمولی باید زودتر از 45 دقیقه باشد و سفت شد نهایی آن نیز نباید بیشتر از 12 ساعت باشد. لازم است که حتما برای انبارسازی کیسه های سیمان روی هم، به این موضوع توجه کرد که طبقات تحتانی در معرض فشار زیاد قرار نگیرند. در مناطق خشک باید حداکثر 10 ردیف سیمان و در مناطق مرطوب یاد حداکثر 4 ردیف سیمان روی هم قرار داده شوند.

استانداردهای موجود برای بتن ریزی

استانداردهای موجود برای بتن ریزی

شن و ماسه

شن و ماسه مورد استفاده قرار گرفته، می بایست از سنگ های سخت مانند گرانیت، سیلیس و ... تشکیل شده باشند. استفاده از ماسه های شیستی و آهکی در پروژه ممنوع بوده و ویژگی های این شن و ماسه نیز باید مطابق با استانداردهای زیر تعیین شوند.

  • استاندارد و قوانین شن برای بتن و بتن مسلح با شماره ۳۰۲ ایران
  • استاندارد و قوانین مصالح سنگی ریز دانه برای بتن و بتن مسلح با شماره ۳۰۰ ایران

می توان از رودخانه و شن و ماسه های طبیعی، اقدام به تهیه مصالح سنگی بتنی کرد. مگر اینکه:

  1. در صورتی که در نقشه و یا دستور کارگاه نظارت، استفاده از مصالح شکسته ضروری باشد.
  2. در صورت عدم وجود مصالح طبیعی و یا رودخانه مطابق با مشخصات و مقاومت مورد نیاز
  3. در صورت استفاده از بتن مارک 350 و یا بالاتر

در صورتی که مخلوط دانه بندی شده با ویژگی های استاندارد تطبیق نداشته باشد، اما بتن ساخته شده دارای مشخصات فنی مطلوب مانند تاب، وزن مخصوص و ... باشد، موافقت کرد دستگاه نظارت برای مصرف این بتن بلامانع است.

مقاومت فشاری سنگ هایی که برای تهیه شن و ماسه شکسته استفاده می شوند، نباید کمتر از 300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد. همچنین، لازم است که دانه بندی ماسه مطابق با اصول فنی باشد. 95 درصد از ماسه های به کار رفته در بتن مسلح، باید از الک 4.76 میلی متری عبور کنند. همچنین، عبور دانه های ماسه از سرندی با قطر سوراخ 9.5 میلی متر ضروری است.

جدول شماره ( ۴-۱-۲ – الف )

 در جدول زیر استاندارد دانه بندی ماسه برای بتن و بتن مسلح را مشاهده می کنید.

 

استاندارد دانه بندی ماسه برای بتن و بتن مسلح

استاندارد دانه بندی ماسه برای بتن و بتن مسلح

در جدول فوق باید به این موضوع توجه کنید که باقیمانده مصالح بتن دو الک متوالی نباید بیشتر از 45 درصد از وزن کل نمونه باشد. حداکثر ذرات زیر در ماسه و لای، باید حداکثر به صورت زیر باشند.

  • 3 درجه از حجم: برای ماسه های طبیعی و یا ماسه های حاصل شده از شن طبیعی
  • 10 درصد از حجم: برای ماسه های تهیه شده از سنگ های شکسته

برای اینکه ارقام ذکر شده بررسی شوند، می بایست از آزمایش زیر کمک گرفت:

  • ابتدا لازم است که در یک استوانه شیشه ای مدرج به اندازه 200 سانتی متر مکعب و با مقدار 100 سانتی متر مکعب، ماسه بریزید.
  • سپس، به اندازه 50 سانتی متر مکعب آب به ماسه ها اضافه کنید و مخلوط را خیلی محکم تکان دهید.
  • اجازه دهید تا مخلوط به مدت 3 ساعت در حال خودش باقی بماند. سپس، می توانید شاهد ته نشین شدن ماسه باشید.
  • در نهایت می توان بر اساس ارتفاع ماسه در استوانه، درصد رس و لای ذرات ریز را محاسبه کرد که باید طبق استاندارد بالا شده باشند.

در نظر داشته باشید که شن و ماسه ای که از خرد شدن سنگ های مرغوب و سخت در کارخانه به دست می آیند، اگر مطابق با جدول ذکر شده باشند، نسبت به شن و ماسه های طبیعی بهتر هستند. اندازه گیری شن و ماسه ها به صورت حجمی و وزنی با پیمانه ها و ترازوهای مختلف، قابل انجام است.

اندازه شن مصرف شده برای بتن ریزی، باید به گونه ای باشد که 90 درصد از دانه های آن از الک 4.76 میلی متری عبور داده شوند. اندازه الک استفاده شده نیز مطابق با استاندارد شماره 295 خواهد بود. انبار کردن شن و ماسه باید به گونه ای باشد که هیچ عامل زیان آوری به داخل آن نفوذ پیدا نکند.

همچنین، مصالح سنگی باید با اندازه دانه های مناسب تهیه شوند و در محل های مناسب جمع آوری و انباشته گردند. لازم است که مصالح دانه درشت مانند شن، در دو اندازه متفاوت تهیه شوند و انبار گردند. تقسیم بندی این مصالح نیز به صورت زیر است:

  • مصالح با دانه بندی بین 1.38 تا 4.76 میلی متر باید در مرز دانه های 19.05 میلی متری قرار گیرند.
  • مصالح با دانه بندی بین 4.76 تا 8.50 میلی متر باید در مرز دانه های 4.25 قرار گیرند.

بتن ریزی و مصالح مجاز قابل استفاده

بتن ریزی و مصالح مجاز قابل استفاده

آب

آب استفاده شده برای انجام عملیات بتن ریزی باید تمیز باشد و از هر گونه روغن، اسید و مواد قلیایی و قندی و ... عاری باشد. منبع تامین آب بتن ریزی نیز باید مورد تایید دستگاه نظارت باشد و لازم است که آب مصرف شده در مخازنی نگهداری شوند تا از آلودگی با مواد مضر محافظت شوند. حداکثر مواد خارجی نرمال موجود در آب عبارتند از:

  • مواد اسیدی موجود در آب بتن ریزی باید به اندازه ای باشد که 10 میلی متر مکعب سود سوز آور بتواند 1 سانتی متر مکعب از آب را خنثی کند.
  • مواد قلیایی موجود در آب بتن ریزی باید به اندازه باشد که 50 میلی متر مکعب اسید کلریدریک بتواند به اندازه 1 سانتی متر مکعب آب را خنثی کند.
  • حداکثر درصد مواد آلی موجود در آب باید طبق مقادیر زیر باشد:
  • دو دهم در هزار برای مواد آلی
  • سه در هزار برای مواد معدنی
  • یک در هزار برای مواد قلیایی
  • نیم در هزار برای سولفات ها
  1. سولفاتها – نیم در هزار

در صورتی که برای تایید آب مصرفی ابهام وجود داشته باشد، می توان در صورتی از این آب استفاده کرد که تاب فشاری بتن ساخته شده با کمک آب حداقل 90 درصد از تاب فشاری بتن نمونه ساخته شده با کمک آب مقطر باشد. در نهایت باید بدانید که استفاده از آب های آشامیدنی تصفیه شدن در بتن بلامانع است.